Openbank przejmie schedę po Santander Consumer Bank

Nadchodzi kolejna zmiana marki na polskim rynku finansowym. Po Santander Banku Polska, który przekształci się w Erste, transformacja dotknie również segment konsumencki Grupy Santander, czyli Santander Consumer Bank. Ta instytucja zmieni nazwę na Openbank z dopiskiem „by Santander”.

Openbank Zastpi Mark Santander Consumer Bank D6d39ca, NEWSFIN

fot. Openbank / / Bankier.pl

Dla przypomnienia, w maju Erste Group zawarła porozumienie z Banco Santander w sprawie nabycia 49 proc. udziałów Santander Banku Polska oraz 50 proc. Santander TFI. Przebudowa marki ma rozpocząć się w przyszłym roku. „Mniejszy Santander”, czyli Santander Consumer Bank, specjalizujący się w finansowaniu klientów indywidualnych, pozostał pod kontrolą hiszpańską. Jak się okazuje, Grupa Santander również przeprowadza reorganizację. Hiszpański podmiot łączy swój cyfrowy bank Openbank z Santander Consumer Finance w jedną strukturę, która w Europie będzie funkcjonować pod szyldem Openbank z dodatkiem „by Santander”. Proces transformacji rozpocznie się w Niemczech, a następnie – stopniowo – w innych krajach.

Co to oznacza dla odbiorców usług?

Zwróciliśmy się do biura prasowego Santander Consumer Banku z zapytaniem, jakie implikacje będą miały te zmiany dla klientów.

„Faktycznie, Banco Santander ogłosiło zamiar połączenia przedsiębiorstw Santander Consumer Finance S.A., będącej udziałowcem Santander Consumer Bank w Polsce, i Openbank S.A. – po uzyskaniu wymaganych akceptacji regulacyjnych. Nowa forma organizacyjna ma docelowo prowadzić aktywność w dziedzinie finansowania konsumenckiego pod marką Openbank, z adnotacją ‘by Santander’. Niemcy staną się pierwszym obszarem, gdzie ta zmiana zostanie wprowadzona. Aktualnie nie istnieją jeszcze konkretne plany dotyczące Santander Consumer Bank SA w Polsce. Dla naszych klientów sytuacja pozostaje bez zmian — ten proces nie wpływa na obecną działalność banku ani na realizowaną w Polsce strategię.”

Jakie produkty oferuje Openbank?

Santander Consumer Bank w Polsce koncentruje się na kredytach ratalnych, gotówkowych oraz kartach kredytowych, nie prowadzi natomiast standardowych kont rozliczeniowych. Openbank — w państwach, gdzie jest już obecny — funkcjonuje jako pełnoprawny bank detaliczny online. W Hiszpanii proponuje bezpłatne konto osobiste z kartą i przelewami SEPA, a także różnorodną gamę produktów oszczędnościowych, inwestycyjnych oraz kredytów hipotecznych, w tym hipotek online i robo-doradztwo oraz obrót akcjami i ETF-ami. Podobne konta bieżące i karty oferuje w Niemczech, Portugalii i Holandii. W Niemczech dostępny jest lokalny IBAN i oferta kredytowa, w Hiszpanii – konta, lokaty i hipoteki, zaś w Portugalii i Holandii – konta i produkty oszczędnościowe.

To wywołuje naturalne pytanie, czy po możliwym rebrandingu „Santander Consumer Bank” na „Openbank by Santander” w Polsce mogłyby pojawić się konta osobiste. Strategicznie byłoby to zgodne z celem ujednolicenia platformy i rozszerzenia oferty dla klientów detalicznych w całej Europie. Decyzje są jednak uzależnione od decyzji organów nadzoru i oceny lokalnego rynku. Polski oddział aktualnie podkreśla zachowanie dotychczasowego stanu.

Erste przejmie markę Santander Bank Polska

Równocześnie w Polsce nasila się kolejna transformacja marki. 5 maja 2025 r. Erste Group porozumiała się z Banco Santander w kwestii przejęcia 49 proc. akcji Santander Banku Polska i 50 proc. Santander TFI. To transakcja o wartości około 7 mld euro, w wyniku której Hiszpanie zachowają 13 proc. udziałów, a Austriacy przejmą kontrolę operacyjną. Zmiana marki Santander Banku Polska na Erste może nastąpić w 2026 r., po uzyskaniu wszelkich zgód i zakończeniu prac integracyjnych. Jeśli te plany zostaną zrealizowane, a Santander Consumer Bank w przyszłości przekształci się w „Openbank by Santander”, logotyp Santander może stopniowo zniknąć z polskiego rynku detalicznego.

W perspektywie krótkoterminowej dla klientów Santander Consumer Banku sytuacja pozostaje stabilna. Bank kontynuuje dotychczasową działalność, a potencjalne decyzje dotyczące rebrandingu i poszerzenia asortymentu produktów — na przykład o konta osobiste — będą zależeć od harmonogramu integracji Openbanku z SCF oraz od analizy rentowności wejścia w bankowość transakcyjną w Polsce. Na poziomie całej grupy tendencja jest klarowna: jeden europejski filar finansowania konsumenckiego, cyfrowa platforma Openbanku i sukcesywne ujednolicanie oferty.

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *