Polacy chętnie przekazują swoje oszczędności. Połowa ankietowanych tak robi.

Polacy chętnie przenoszą swoje oszczędności, a osoby starsze wykazują największy entuzjazm w poszukiwaniu najlepszych ofert. Prawie połowa ankietowanych przez Santander Consumer Bank przyznała, że zmieniła bank po znalezieniu atrakcyjniejszej oferty, a osoby powyżej 60. roku życia często szukają lepszych warunków oszczędzania.

Zdjęcie

Polacy Chtnie Przekazuj Swoje Oszczdnoci Poowa Ankietowanych Tak Robi 7650a3b, NEWSFIN

Polacy, zwłaszcza starsze pokolenie, chętnie szukają bardziej korzystnych możliwości oszczędzania i z nich korzystają. Zdjęcie ilustracyjne / 123RF/PICSEL Reklama

Jak wynika z badania Santander Consumer Bank „Portfele Polaków: sprytni jak Polak”, prawie połowa Polaków (49%) przeniosła swoje oszczędności do innego banku po znalezieniu korzystniejszych warunków. Dwudziestu jeden procent robi to regularnie, podczas gdy 28% robi to rzadko.

Prawie połowa Polaków często korzysta z ofert bankowych

Dane wskazują, że 44% uczestników konsekwentnie poszukuje produktów bankowych związanych z oszczędzaniem . Zachowanie to jest najpowszechniejsze wśród osób powyżej 60. roku życia (51%) i po 40. roku życia (50%), natomiast najrzadziej wśród osób w wieku 18-29 lat (37%). Położenie geograficzne również wpływa na częstotliwość poszukiwania najlepszych ofert, ponieważ mieszkańcy zarówno dużych aglomeracji (49%), jak i mniejszych miejscowości (47%) aktywnie w nie angażują się.

Reklama

Według badań, 42% respondentów pozostaje wiernych jednemu bankowi lub produktowi. W tej grupie dominują kobiety – 49% z nich nie przenosi swoich oszczędności, w porównaniu do 34% mężczyzn. Podobne nastawienie obserwuje się u połowy uczestników w wieku 18-29 lat. Z kolei wśród najstarszych respondentów, 28% osób powyżej 60. roku życia deklaruje, że regularnie zmienia banki lub produkty oszczędnościowe.

Istnieją silne przesłanki wskazujące na to, że „wiedza finansowa” Polaków rośnie

„Oszczędzanie na przyszłe potrzeby lub większe krótkoterminowe wydatki wymaga przemyślanej strategii. (…) Rosnąca liczba osób monitorujących dostępne na rynku opcje oszczędzania może wskazywać na wzrost wiedzy finansowej Polaków . Tendencja ta jest również widoczna w wyborze inwestycji kapitału tam, gdzie potencjał zwrotu jest najwyższy” – stwierdziła Magdalena Drążkowska, Starszy Menedżer Produktu w Santander Consumer Bank, cytowana w raporcie.

Badanie wykazało również, że większość Polaków nie korzysta z profesjonalnej pomocy w oszczędzaniu – 79% ankietowanych nigdy nie skorzystało z usług doradcy finansowego, a jedynie 16% zrobiło to przynajmniej raz. Mężczyźni (18%) byli bardziej skłonni do korzystania z takiego wsparcia niż kobiety (15%), podobnie jak osoby po czterdziestce (24%) i mieszkańcy miast o liczbie mieszkańców od 50 000 do 250 000 (21%).

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Bank metodą standaryzowanych wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI) przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 18–29 kwietnia 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna próba dorosłych Polaków. Wielkość próby: n = 1000.

***

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *