Modernizacja wszystkich 48 samolotów F-16 o wartości 3,8 miliarda dolarów jest już bliska realizacji. „To historyczny dzień dla polskich Sił Powietrznych” – oświadczył minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy. Myśliwce „Jastrzębie” mają zostać zrewitalizowane, a polski sektor zbrojeniowy otrzyma znaczące wsparcie w zakresie rozwoju strategicznego.
/ Dawid Wolski/East News / East News
W środę, 13 sierpnia 2025 roku, wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz podpisał w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy umowę na modernizację całej floty polskich wielozadaniowych samolotów bojowych F-16 C/D Block 52. To ważny krok w modernizacji Sił Powietrznych RP od momentu ich zakupu na początku XXI wieku. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej, wojska i sektora zbrojeniowego.
Reklama
Władysław Kosiniak-Kamysz podpisał kluczowy kontrakt w Bydgoszczy
Podpisanie umowy to ważny moment dla całych Sił Zbrojnych RP, a w szczególności dla pilotów długoletnich myśliwców. W swoim wystąpieniu Minister Obrony Narodowej (MON) podkreślił znaczenie modernizacji samolotów F-16, zwanych w Polsce „Jastrzębiami”, dla bezpieczeństwa narodowego, gotowości bojowej i interoperacyjności z NATO. Podkreślił również wkład krajowego przemysłu obronnego w realizację tej inicjatywy.
„To wyjątkowy dzień. To bardzo pozytywny dzień dla Polski, dla bezpieczeństwa państwa polskiego” – stwierdził Władysław Kosiniak-Kamysz . Zaznaczył, że podpisana umowa ma strategiczne znaczenie nie tylko dla Sił Powietrznych, ale także dla krajowego przemysłu zbrojeniowego.
„Kiedy ponad 20 lat temu zapadła decyzja, który samolot zastąpi przestarzały sprzęt w Siłach Zbrojnych RP , wybraliśmy F-16. Dokonaliśmy doskonałego wyboru. To był przełom” – wspomina Kosiniak-Kamysz. Nowa umowa, o wartości 3,8 miliarda dolarów , zakłada modernizację samolotu z wersji C/D Block 52 do standardu F-16V Block 72, najnowszej dostępnej wersji wykorzystywanej przez państwa takie jak Słowacja i inni sojusznicy NATO.
Zwiększać
„Weźmy pod uwagę znaczący postęp, jaki osiągniemy dzięki temu kontraktowi. To nie tylko modernizacja. To skok w zupełnie nową klasę rozwiązań operacyjnych – obejmujących rozpoznanie, łączność i zdolności uderzeniowe . Ułatwia to również pełną integrację z F-35 i Apache . Ta integracja jest kluczowa dla efektywnych operacji we wszystkich domenach” – podkreślił minister.
Bezpieczeństwo i suwerenność poprzez modernizację
Minister Obrony Narodowej podkreślił w swoim wystąpieniu, że bezpieczeństwo Polski wymaga inwestycji nie tylko w nowy sprzęt, ale także w udoskonalenie istniejącego, skutecznego uzbrojenia . „Nowy sprzęt jest niezbędny, ale modernizacja tego, co już się sprawdziło, bywa jeszcze bardziej krytyczna. Bo ten sprzęt już posiadamy; mamy wyszkolonych pilotów, infrastrukturę i doświadczenie” – podkreślił Władysław Kosiniak-Kamysz.
Zwiększać
Według ministra obrony narodowej, inicjatywy modernizacyjne wpisują się w długofalową strategię wzmacniania obronności Polski, realizowaną konsekwentnie i w ścisłej współpracy ze Stanami Zjednoczonymi . „Jesteśmy wzorowym sojusznikiem w NATO . Polska obecnie inwestuje w zbrojenia najwięcej spośród sojuszników i robi to w oparciu o przemyślaną strategię, nie tylko na rok, ale na dekady” – podkreślił.
Warto zauważyć, że wszystkie prace modernizacyjne samolotów F-16 będą prowadzone w Polsce, przede wszystkim w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy. „ To znaczący kontrakt dla WZL nr 2 i dla Polskiej Grupy Zbrojeniowej . Mogę śmiało stwierdzić, że najlepsze lata dla tych zakładów są jeszcze przed nami” – oświadczył Władysław Kosiniak-Kamysz. Dodał, że zaangażowanie Lockheed Martin jako partnera technologicznego – wybranego przez stronę amerykańską – gwarantuje wysoką jakość i transfer nowoczesnych rozwiązań do polskiego przemysłu . „Modernizacja będzie prowadzona tutaj, w Bydgoszczy, w Warszawie i w polskich zakładach liniowych. To przykład doskonałej koordynacji między przemysłem a wojskiem” – zauważył Kosiniak-Kamysz. Rozpoczęcie pierwszych modernizacji planowane jest na 2028 rok, a w latach 2030–2038 modernizowane będą wszystkie samoloty , co stanowi kolejny dowód stabilności polskiego przemysłu obronnego.
Zwiększać
Na czym polega modernizacja, którą chwali się Ministerstwo Obrony Narodowej?
Modernizacja obejmie wszystkie 48