Po latach sporów Ryanair i zarząd lotniska w Modlinie zawarli długoterminową umowę o współpracy. Przewiduje się, że ruch pasażerski wzrośnie z 1,5 miliona pasażerów rocznie do 5 milionów do 2030 roku. Linie lotnicze zainwestują 400 milionów dolarów i stworzą 200 nowych miejsc pracy, a lotnisko zmodernizuje swoje terminale. Opinie ekspertów na temat nowej umowy są podzielone. „To stworzy możliwości rozwoju dla lotniska” – komentuje Michał Wichrowski z W Aviation Group. Z drugiej strony, Maciej Wilk, nowy prezes Flair Airlines, wyraża obawy dotyczące „kontynuacji dysfunkcji”. Czy Modlin odzyskuje popularność i czy powinniśmy wkrótce spodziewać się zainteresowania ze strony innych linii lotniczych?
/ GERARD / Reporter
Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin położony jest 37 km od centrum Warszawy, w sąsiedztwie drogi ekspresowej S7 i linii kolejowej Warszawa-Modlin. Dane Urzędu Lotnictwa Cywilnego wskazują, że w 2024 roku Modlin był jednym z dwóch lotnisk w Polsce, które odnotowały spadek liczby pasażerów .
Ryanair „wraca” do Modlina. Umowa ma na celu odwrócenie trendu spadku liczby pasażerów.
Po przedłużających się sporach pomiędzy irlandzką tanią linią lotniczą Ryanair a zarządem lotniska Warszawa-Modlin dotyczących długoterminowej umowy , linia lotnicza ogłosiła redukcję swojego rozkładu lotów we wrześniu 2024 r. W ciągu ostatnich dwóch lat Ryanair zmniejszył o ponad połowę liczbę samolotów stacjonujących w Modlinie oraz liczbę operacji wykonywanych z lotniska.
Reklama
Spadek liczby lotów Ryanair znacząco wpłynął na lotnisko w Warszawie. Prognozy wskazują, że lotnisko w Modlinie obsłuży 2 697 575 pasażerów w 2024 roku, co oznacza spadek o 20,7% w porównaniu z 3 399 650 w 2023 roku. Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) tłumaczy to zmniejszeniem liczby miejsc oferowanych przez Ryanair.
Podpisana we wtorek umowa jest zatem przełomowym momentem dla Modlina. „ Po trzech latach spadku ruchu na lotnisku Warszawa-Modlin, z przyjemnością sformalizujemy tę ambitną, wieloletnią umowę z nowym zespołem zarządzającym lotniskiem ” – powiedział Michael O’Leary, prezes Ryanair, podczas konferencji. Wierzy, że Warszawa-Modlin stanie się najszybciej rozwijającym się lotniskiem nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie w latach 2025–2030.
Co przewiduje nowa umowa Ryanair z Modlinem? 600 nowych miejsc pracy, 400 milionów dolarów inwestycji i rozbudowa terminala.
Umowa sfinalizowana we wtorek przewiduje, że Ryanair zainwestuje ponad 400 milionów dolarów w lotnisko w Modlinie w ciągu najbliższych pięciu lat i zwiększy liczbę stacjonujących tam samolotów z czterech do ośmiu . Umowa przewiduje, że trzy nowe samoloty pojawią się w Modlinie w grudniu 2026 roku.
Ponadto, do lata 2026 roku linia lotnicza zobowiązała się do stworzenia 200 nowych miejsc pracy w Modlinie – dla pilotów, personelu pokładowego i inżynierów. Planuje również uruchomienie co najmniej 25 nowych tras , zwiększając ich łączną liczbę do 60.
Port Lotniczy Warszawa-Modlin zobowiązał się również do rozbudowy terminala z czterech do ośmiu stanowisk odprawy pasażerów oraz zwiększenia liczby miejsc parkingowych dla samolotów do 12 do września 2027 roku. Oczekuje się, że Port Modlin stworzy również 400 nowych miejsc pracy , w tym w obsłudze pasażerów, ochronie lotniska i handlu.
/ Lech Gawuc / Reporter
Jacek Kowalski, wiceprezes lotniska, wskazał, że obecnie