Kraków. Ogromne cięcia w transporcie publicznym. Jakie zmiany w rozkładach jazdy?

Mieszkańcy Krakowa, którzy codziennie korzystają z transportu publicznego, napotykają znaczne trudności w dojazdach do pracy. Przyczyną tej trudnej sytuacji są letnie ograniczenia w kursowaniu autobusów i tramwajów — największe cięcia od lat, według radnego Łukasza Gibały. ZTP i Urząd Miasta przypisują te ograniczenia trwającym remontom, jednak ekspert z Krakowskiej Platformy Komunikacyjnej twierdzi, że wiele linii mogłoby działać częściej pomimo zamkniętych tras.

Zdjęcie

Krakw Ogromne Cicia W Transporcie Publicznym Jakie Zmiany W Rozkadach Jazdy Aea33a1, NEWSFIN

Letnie cięcia w komunikacji miejskiej w Krakowie są największe od lat / Marek Lasyk / AFP Reklama

Letnie obniżki w Komunikacji Miejskiej w Krakowie (KKM) należą do największych w historii stolicy Małopolski. Linie tramwajowe nr 5, 10, 14 i 49 zostały zawieszone. Linie 16, 17, 19 i 44 pozostaną nieaktywne, a linia 71 została całkowicie usunięta z rozkładu jazdy.

Tymczasem autobusy 121 i 191 w Klinach, które wcześniej kursowały co 20-30 minut, teraz jeden z nich jest zawieszony, a drugi kursuje rzadziej, co w większości przypadków skutkuje tym, że kursują tylko raz na godzinę. Ta sytuacja odzwierciedla tylko ułamek podobnych ograniczeń nałożonych w tym roku.

Letnie obniżki w komunikacji miejskiej w Krakowie są największe od lat

Tegoroczne redukcje są naprawdę dotkliwe, największe od lat – mówi w rozmowie z Interią Biznes Łukasz Gibała, radny Krakowa i szef stowarzyszenia Kraków dla Mieszkańców. Podkreśla, że zawieszenie większej niż w latach ubiegłych liczby linii i zmniejszenie częstotliwości kursowania odbija się na najbardziej oddanych „klientach” Krakowskiej Komunikacji Miejskiej, którzy posiadają bilety okresowe, przez co płacą tyle samo, a otrzymują znacznie mniej i muszą liczyć się z dłuższym czasem dojazdu. – Ci, którzy jeżdżą okazjonalnie, wybiorą Bolta lub Ubera , żeby nie musieć stać 40 minut w upale na przystanku – wskazuje na bezpośrednie konsekwencje tych cięć.

Reklama

Gibała uważa, że zniechęcanie do korzystania z komunikacji miejskiej jest jeszcze bardziej zagadkowe w mieście, w którym korki uliczne są poważnym problemem . – Niestety, to nie pierwszy raz, kiedy władze miasta decydują się na stopniową likwidację komunikacji miejskiej zamiast jej rozbudowy – krytykuje krakowski radny.

Naprawy czy łatanie budżetu – co stoi za cięciami w budżecie komunikacji miejskiej w Krakowie?

Urząd Miasta i Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie przypisują cięcia niezbędnym naprawom i inwestycjom w infrastrukturę drogową i zapewniają, że w wielu miejscach wdrożono transport zastępczy . Wśród innych projektów modernizowany jest tunel tramwajowy pod Dworcem Głównym, a także prace w newralgicznych miejscach, takich jak Most Grunwaldzki, Wzgórza Krzesławickie, Mistrzejowice i różne inne części miasta.

– Miasto musi realizować te projekty; mamy nadzieję, że pasażerowie zrozumieją, że lepiej jest przeprowadzić te inwestycje w okresie wakacyjnym niż w roku szkolnym – stwierdziła Joanna Dubiel z biura prasowego Urzędu Miasta. Wczesne wdrożenie rozkładu jazdy na wakacje w tym roku, ponad tydzień przed rozpoczęciem wakacji, wprowadziło zamieszanie wśród mieszkańców. – Podjęliśmy tę decyzję ze względu na mniejsze zapotrzebowanie w tym okresie, mimo obowiązków szkolnych, a także w porozumieniu z KMK w sprawie otwarcia toru na ulicy Franciszkańskiej – tłumaczy Sebastian Kowal z Krakowskiego ZTP.

Radny Gibała jest sceptyczny wobec tych uzasadnień. – Tak drastyczne cięcia nie mają uzasadnienia, chyba że są postrzegane jako krótkowzroczna i nierozsądna próba łatania budżetu miasta . Bo tak właśnie to wygląda – zauważa prezes stowarzyszenia Kraków dla Mieszkańców. – Żadne miasto nie zamyka się na święta, a na pewno nie Kraków , biorąc pod uwagę ogromny napływ turystów – dodaje. W 2024 r. Kraków odnotował blisko 15 mln turystów, z czego znaczna część odwiedziła miasto między czerwcem a końcem sierpnia.

Podkreśla również, że skrócone rozkłady jazdy to tylko wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi o problemy komunikacyjne Krakowa — część autobusów nie dojeżdża do celu, opóźnienia są częste, a latem zdarzają się też wybrzuszenia torów. — Ostatnio doszło do „masowej” awarii klimatyzacji w nowych autobusach — która zamiast chłodzić powietrze, ogrzewa je. Jak w takich warunkach możemy promować komunikację miejską? — pyta. Pod koniec czerwca ZTP zapewniło, że pojazdy przechodzą systematyczne naprawy każdej nocy.

Ograniczenia w rozkładzie jazdy na święta. Ekspert: Niektórzy pasażerowie przesiądą się do samochodów

Jacek Mosakowski z Krakowskiej Platformy Komunikacyjnej przyznaje, że niektóre ograniczenia są uzasadnione, szczególnie w odniesieniu do kierowców, którzy muszą wziąć wolne , ale twierdzi, że tegoroczne cięcia „przekraczają dopuszczalny limit”. – Remonty nie są tutaj słusznym argumentem, ponieważ nawet przy zamkniętych trasach wiele linii mogłoby kursować częściej

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *