Lasek o CPK jasno to wyjaśnia. „To nie sztuka zbudować nowe lotnisko”

Pełnomocnik rządu ds. utworzenia Centralnego Portu Komunikacyjnego, Maciej Lasek, przedstawił swoje oczekiwania wobec prezesa Polskich Linii Lotniczych LOT, Michała Fijoła. Jednym z kluczowych oczekiwań jest sformułowanie strategii rozwoju linii lotniczej, która będzie zgodna z budową nowego lotniska. Wiceminister nalega, aby głównym przewoźnikiem w momencie uruchomienia CPK były polskie linie lotnicze; w przeciwnym razie oznaczałoby to, że „lotnisko zostało zbudowane dla konkurencji polskiego przewoźnika”.

Zdjęcie

Lasek O Cpk Jasno To Wyjania To Nie Sztuka Zbudowa Nowe Lotnisko Ad5924d, NEWSFIN

Maciej Lasek: Oczekuję, że prezes LOT-u stworzy plan strategiczny, który będzie zgodny z budową CPK / MATEUSZ WŁODARCZYK / NurPhoto / NurPhoto via AFP / AFP Advertisement

Wcześniej w tym tygodniu rada nadzorcza Polskich Linii Lotniczych LOT powołała Michała Fijoła na stanowisko prezesa spółki. Powrócił, aby poprowadzić największego polskiego przewoźnika lotniczego, piastując to stanowisko od połowy czerwca 2023 r. do zwolnienia w listopadzie ubiegłego roku. Fijoł jest związany z LOT-em od 2016 r., gdzie spędził prawie siedem lat, zarządzając operacjami komercyjnymi w zarządzie.

Centralny Port Komunikacyjny. Przedstawiciel rządu dzieli oczekiwania z prezesem LOT-u

Zdaniem Macieja Laska, LOT pod wodzą prezesa Fijoła osiągnął znaczący sukces. „W 2023 r. oznacza to 10 mln pasażerów , ponad miliard złotych zysku, nowe samoloty dostarczane sukcesywnie w ubiegłym roku i coraz bardziej rozbudowaną siatkę połączeń. Wszystko wskazuje na to, że miniony rok był nie tylko dobry, ale z pewnością przekroczył zaplanowane cele” – powiedział PAP wiceminister infrastruktury.

Reklama

„Pożyczka z Polskiego Funduszu Rozwoju, która wsparła LOT w czasie pandemii, jest spłacana konsekwentnie. Czego więcej można chcieć od kompetentnych menedżerów? ” – pytał Lasek.

Przedstawiciel rządu ds. rozwoju CPK przekazał swoje oczekiwania szefowi LOT. Wiceminister chce, aby polityka rozwoju była realizowana równolegle z dobrze ustrukturyzowaną strategią skoordynowaną z koncepcją budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego . „To nie jest tylko osiągnięcie, aby zbudować nowe lotnisko bez wyznaczenia jego operatora” – zauważył.

Maciej Lasek: LOT powinien być wiodącą linią lotniczą w CPK

Zdaniem wiceministra „ Polskie Linie Lotnicze LOT powinny stać się głównym przewoźnikiem w momencie otwarcia lotniska CPK ”. „Te linie lotnicze mogą pochwalić się rozpoznawalną marką, wysokim standardem usług i wieloma innymi zaletami, które zapobiegną ich wyprzedzeniu przez „grube ryby” na tym rynku” – stwierdził przedstawiciel rządu ds. CPK.

Podkreślił, że jeśli przynajmniej połowa slotów – czyli czasów przeznaczonych na starty i lądowania – w CPK nie będzie dostępna dla PLL LOT, będzie to oznaczało, jak dodał, że „nowe lotnisko powstało pod konkurencję polskiego przewoźnika ”.

CPK sfinalizuje umowę na okoliczną budowę dróg. Kontrakt wart ponad dwa miliardy złotych

Jak wskazał w piątek minister infrastruktury, Centralny Port Komunikacyjny podpisze umowę ramową na zaprojektowanie i budowę ponad 90 km dróg otaczających przyszłe lotnisko . Szacunkowa wartość kontraktu przekracza 2,2 mld zł netto.

Prace projektowe nad drogami mają rozpocząć się na początku 2026 r., a budowa ma ruszyć w 2028 r. „To jeden z najważniejszych kontraktów budowlanych związanych z utworzeniem niezbędnej infrastruktury do jego funkcjonowania (CPK – red.). Podobnie jak rozbudowa autostrady A2 , która jest ważną arterią łączącą Łódź z Warszawą, umożliwiającą najszybszy dojazd do lotniska samochodem lub autobusem” – podkreślił Dariusz Klimczak w poście w mediach społecznościowych.

Spółka CPK planuje realizację zamówienia w trzech fazach. Pierwsza faza obejmuje zaprojektowanie i budowę drogi od węzła „CPK Wschód” (bez węzła) do węzła „Baranów” łączącego się z autostradą A2 (z węzłem). Druga faza będzie obejmowała budowę Wschodniej Obwodnicy Lotniska ; odcinek od skrzyżowania z Północną Obwodnicą Lotniska w rejonie Kaski Centralne (bez skrzyżowania) do węzła „CPK Wschód” (z węzłem). Trzecia faza podzielona jest na dwa zadania – budowę Północnej Obwodnicy Lotniska i Zachodniej Obwodnicy Lotniska , integrując je z istniejącą siecią drogową.

Program CPK ma na celu utworzenie centralnego lotniska położonego między Warszawą a Łodzią, wraz z systemem kolei dużych prędkości. Nowe lotnisko jest zaprojektowane tak, aby początkowo pomieścić 34 miliony pasażerów rocznie i jest skonfigurowane do elastycznej rozbudowy w dłuższej perspektywie, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem budowa

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *