Niespłacone zobowiązania branży motoryzacyjnej zwiększyły się o ponad 15 proc. rok do roku – wynika z raportu KRD, który opisuje w „Rz” Adam Woźniak. Liczba nierzetelnych dłużników przekracza 12,5 tys. podmiotów, które zalegają prawie 63 tys. faktur. 41 proc. ogólnego zadłużenia należy do firm sprzedających samochody, a blisko jedna trzecia do przedsiębiorców zajmujących się ich naprawą. Pozostała część długów obciąża podmioty zajmujące się sprzedażą części i akcesoriów (16 proc.) oraz producentów motoryzacyjnych (11 proc.). Średnie zadłużenie jednej firmy motoryzacyjnej wynosi 33,6 tys. zł.
Reklama
Aż 318 mln zł to niespłacone zobowiązania wobec instytucji finansowych (banki, firmy ubezpieczeniowe, leasingowe, fundusze sekurytyzacyjne). 32 mln zł próbuje odzyskać handel, a 16 mln zł – dostawcy energii i tyle samo firmy wynajmujące pojazdy.
Jednoosobowe działalności gospodarcze stanowią 3/4 nierzetelnych podmiotów w branży motoryzacyjnej. Mają do zapłaty 249,2 mln zł. Kwota ta rozkłada się na 38,5 tys. niespłaconych zobowiązań. Spółki prawa handlowego, których w KRD jest 3299, winne są 172,8 mln zł.
Największe problemy z opłacaniem zobowiązań mają firmy z woj. mazowieckiego, śląskiego i małopolskiego. Ich łączne zadłużenie wynosi kolejno 104,8 mln zł, 62,4 mln zł i 36,2 mln zł. Rekordzista ze Śląska produkujący części i akcesoria do pojazdów silnikowych winny jest dostawcy energii aż 13,6 mln zł.
Najmniejsze zadłużenie notowane jest wśród firm z woj. podlaskiego (6,7 mln zł), opolskiego (6,9 mln zł) i lubuskiego (9,2 mln zł). Mają też najniższą liczbę dłużników (odpowiednio: 249, 227, 365).
Wzrost zadłużenia i spadek wiarygodności płatniczej to efekt trudniej sytuacji branży, widocznej nie tylko wśród najmniejszych firm. Niestety, prognozy na drugą połowę 2024 r. nie napawają optymizmem.
Sektor motoryzacyjny też ma swoich dłużników. Przedsiębiorcy z branży motoryzacyjnej mają do odzyskania od swoich kontrahentów 49,1 mln zł.
Czytaj więcej
Biznes Sprzedawcy aut i warsztaty samochodowe zadłużone na setki milionów złotych
Maleje odsetek firm sektora motoryzacyjnego zdolnych w terminie spłacać swoje długi. W drugiej połowie 2024 r. sytuacja finansowa przedsiębiorstw z branży może się jeszcze pogorszyć.