Zmiana rozkładu jazdy PKP to nic dziwnego, ale tym razem ma jej towarzyszyć znaczne przyspieszenie. Niektóre trasy mają skrócić się o nawet 45 minut. A w których miejscowościach? PKP podają plany na najbliższe lata.
/Marek BAZAK/East News /East News
Opóźnienia rzędu kilkudziesięciu czy nawet kilkuset minut to w PKP nic szczególnie zaskakującego. Jednak, kiedy narodowy przewoźnik mówi o przyspieszeniu przejazdów, wielu podróżnych od razu zastanawia się, czy i jak będzie to możliwe. PKP wydaje się mieć odpowiedź.
Ma być szybciej i zgodnie z planem
Gwałtowna burza, śnieg, mróz czy zablokowane tory, to tylko niektóre z powodów, dla których opóźnienia w PKP pojawiają się regularnie. Teraz kolejarze mówią o wyraźnym przyspieszeniu, a do szczegółów tych planów dotarł portal rynek-kolejowy.pl. Szybsze podróżowanie ma dotyczyć nie tylko stolicy i największych miast, co jeszcze wiosną zapowiadał wiceminister infrastruktury:
Reklama
– Chcemy osiągnąć przynajmniej takie czasy przejazdu, jakie były zapowiadane przed rozpoczęciem inwestycji, a których do dziś nie ma. Chodzi zatem o 2 godziny z Warszawy do Białegostoku (w przyszłości 1 godz. 45 min), 2 godz. 20 minut z Warszawy do Poznania, poniżej 2 godzin z Krakowa do Zakopanego, poniżej 5 godzin na linii Warszawa – Szczecin – mówił wiosną Piotr Malepszak.
Nowy rozkład jazdy PKP ma pojawić się pod koniec bieżącego roku. Ma on uwzględniać także zmiany w infrastrukturze i skrócone czasy przejazdu.
Na jakich trasach PKP pojedzie szybciej?
Do 2030 roku pociągi PKP mają jeździć już wyraźnie szybciej. Do tego czasu najwyraźniej przyspieszyć mają pociągi na trasie Białystok-Warszawa – zmiana o 45 minut. Sporo krótszy ma być przejazd z Katowic do Warszawy i z Zakopanego do Krakowa. Te przejazd mają skrócić się o odpowiednio 35 i 37 minut, schodząc tym samym wyraźnie poniżej dwóch godzin czasu przejazdu.
Różnice zauważymy także na dłuższych trasach. Pociągi z Rzeszowa do Wrocławia mają jeździć o blisko 30 minut krócej. Przejazd obecnie trwa 4 godziny 29 minut, po zmianach skróci się do 4 godzin. Jednak trasy przejazdu niektórych pociągów będą krótsze już teraz. Przykładowe połączenia to:
- Warszawa – Szczecin: skrócenie czasu przejazdu o 42 minuty do 4:17;
- Wrocław – Kłodzko: skrócenie czasu przejazdu o 37 minuty do 1:30;
- Szczecin – Poznań: skrócenie czasu przejazdu o 31 minuty do 1:46;
- Białystok – Warszawa: skrócenie czasu przejazdu o 30 minuty do 1:30.
Niektóre zmiany będą skromniejsze. O średnio 10 minut skrócą się trasy przejazdu pociągów z Poznania do Warszawy i z Zielonej Góry do Szczecina. Kilkuminutowe będą oszczędności czasu także na trasie Gdańsk – Kołobrzeg.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News