Z raportu „Cyberportret polskiego biznesu”, zaprezentowanego we wtorek, wynika, że 58% przebadanych polskich pracobiorców nie ma pojęcia, czym jest deepfake. Blisko 1/3 zadeklarowała ponadto, iż zdarzyło się jej wziąć materiały wideo lub grafiki stworzone przez AI za autentyczne.
30% respondentów przyznało, że niejednokrotnie wzięło materiały wideo bądź obrazy wygenerowane przez AI za prawdziwe, a niemalże analogiczny odsetek (29%) nie był w stanie ocenić ich autentyczności. Co czwarty ankietowany (27%) za wiarygodne uznał również nagrania dźwiękowe stworzone przez algorytmy.
Twórcy raportu zaznaczyli, że techniki deepfake, które umożliwiają kreowanie realistycznych, acz nieprawdziwych wiadomości głosowych i wizualnych, są coraz powszechniej używane przez cyberprzestępców.
„Tymczasem, jak dowodzi badanie, zaledwie 42% zatrudnionych deklaruje, że zna to określenie. Słaba rozpoznawalność tego rodzaju zjawisk podwyższa szansę, że mylne doniesienia nie zostaną rozpoznane jako potencjalne niebezpieczeństwo, które może wywołać realne skutki, zarówno w sferze operacyjnej, jak i wizerunkowej” – uzupełnili.
Więcej niż połowa ankietowanych pracowników (55%) oznajmiła, że nie przeszła żadnego treningu z zakresu cyberbezpieczeństwa w ciągu ostatnich pięciu lat. Respondenci zaznaczali, że szkolenia, w których uczestniczyli, koncentrowały się na tematach takich jak procedury wewnętrzne (59%) czy zabezpieczenie danych osobowych (56%). Jednocześnie 19% przebadanych pracowników przyznało się, że udostępnia narzędziom AI wrażliwe dane przedsiębiorstwa.
Raport został opracowany przez spółki ESET i DAGMA Bezpieczeństwo IT w oparciu o badanie zrealizowane w 2025 roku na próbie przeszło 1000 Polaków metodą CAWI. (PAP)
fos/ malk/