Żywność od lokalnych producentów. Sięgamy po nią coraz chętniej

Upodobania konsumentów ciągle się zmieniają. W ostatnim czasie coraz chętniej kupujemy żywność od lokalnych producentów – to stosunkowo nowy trend w polskich sklepach. Polacy cenią świeżość produktów i możliwość wsparcia lokalnych przedsiębiorców. Ważny jest dla nas również patriotyzm konsumencki, przez co coraz częściej patrzymy na kraj pochodzenia produktów. Problem jednak pojawia się, kiedy wyjeżdżamy na wakacje.

Zdjęcie

Ywność Od Lokalnych Producentoacutew Sięgamy Po Nią Coraz Chętniej 5907957, NEWSFIN

Polacy coraz chętniej kupują lokalną żywność. Nowy trend w polskich sklepach /123RF/PICSEL

Reklama

  • Polacy coraz częściej sięgają po żywność od lokalnych producentów.
  • Lokalne produkty cenimy przede wszystkim za ich świeżość.
  • Dla konsumentów ważne jest także dbanie o środowisko oraz lokalny patriotyzm.

Coraz częściej sięgamy po produkty od lokalnych dostawców – wynika z najnowszego sondażu SW Research przeprowadzonego dla PSH Lewiatan. Trend ten widoczny jest niezależnie od wieku konsumentów. Wszystkie grupy wiekowe nastawione są pozytywnie do przedsiębiorców zlokalizowanych 20-25 km od naszego miejsca zamieszkania.

 

Żywność od lokalnych producentów jest przede wszystkim świeża, nie musi w końcu pokonać wielu kilometrów, żeby trafić na nasze stoły. Lokalnych producentów często też znamy, prowadzone przez nich przedsiębiorstwa nierzadko uważamy za bardziej ekologiczne, a ich produkty – zawierają mniejszą ilością chemii. Jak się okazuje, dla Polaków ważne jest również wspieranie lokalnych przedsiębiorców.

Część osób spodziewa się także, że za produkty zapłaci mniej. To nowy trend w polskich sklepach.

Polacy wybierają żywność od lokalnych producentów. Co cenimy najbardziej?

Żywność od lokalnych producentów zyskuje na popularności – to kolejny sondaż potwierdzający ten trend i zmieniające się przyzwyczajenia konsumenckie Polaków. 

Za co cenimy najbardziej lokalne produkty? 

  • Przede wszystkim doceniamy ich świeżość – 60,7 proc. 
  • Dla 50,6 proc. badanych najważniejsze jest wspieranie lokalnej gospodarki
  • 26,6 proc. przy wyborze produktów kieruje się lokalnym patriotyzmem
  • Natomiast dla 26 proc. konsumentów ważne jest dbanie o środowisko (produkty muszą pokonać krótszą trasę, a więc transport nie przyczynia się do większego zanieczyszczenia planety). 

Polacy lubią także sięgać po żywność bezpośrednio od producenta. I choć często, wbrew naszym oczekiwaniom, wcale nie zapłacimy za nią mniej, to jednak ważna jest dla nas sama „lokalność” artykułu. Cena wygrywa z wyższą jakością i świeżością produktów. 

Od lat popularne są w Polsce targi i bazarki, ale niektórzy z nas wybierają się nawet na lokalne plantacje. To tam chcemy się przekonać osobiście, jak wygląda uprawa warzyw i owoców, które zamierzamy kupić.  

Stawiamy na polskie produkty. Wszystko zaczęło się od wybuchu pandemii?

Na świadomość naszych wyborów konsumenckich oraz preferencje dotyczące lokalnych produktów niewątpliwie wpłynęła pandemia COVID-19. To wtedy, jak pokazują badania, w szybszym tempie zaczęliśmy coraz częściej sięgać po lokalne produkty.

Z innego badania, przeprowadzonego w 2021 roku przez GfK, wynikało, że o 7 punktów procentowych wzrosła popularność lokalnych artykułów, do czasu sprzed pandemii.  

Pandemia sprawiła, że zaczęliśmy się troszczyć, nie tylko o siebie i swoje zdrowie, ale także o interesy innych. Świadomość trudności i zagrożeń, jakie dotknęły polskich przedsiębiorców, miała duży wpływ na dynamikę zachowań konsumenckich także w sektorze spożywczym.

Dominika Grusznic-Drobińska, GfK.

Po części byliśmy zmuszeni do wybierania lokalnych produktów – nie mogliśmy się przemieszczać, łańcuch dostaw został zerwany, w sklepach brakowało czasem wielu artykułów, a jedzenie z naszego sąsiedztwa wydawało się nam zdrowsze i budziło większe zaufanie.  

Pomimo zniesienia pandemicznych restrykcji, tendencja ta pozostała z nami na dłużej, a Polacy docenili lokalne produktów oraz lokalnych dostawców.

Lokalna żywność. Problem zaczyna się podczas wakacji

Nawyki konsumenckie oraz żywieniowe dla niektórych z nas są tak ważne, że uwzględniamy je podczas wypoczynku. Wakacje mogą jednak stanowić poważny problem dla kupowania żywności od znanych i lubianych przez nas producentów.

Polacy lubią poznawać nowe smaki. Jak wykazało badanie, 35 proc. z nas chce wypróbować lokalne jedzenie, z którym nie ma do czynienia na co dzień. 

Co ciekawe, aż 1/3 Polaków podczas planowania podróży, szuka sklepów, w których będzie można kupić lokalne produkty – wynika z przeprowadzonego badania.

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. 1992-2022. Najlepszy czas Polski: podupadła fabryka, która dostała drugie życie

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *