Funkcjonujący od 8 dekad Zakład Elektrotechniki Motoryzacyjnej w Ełku zamierza dokonać redukcji etatów obejmującej 241 osób – zarówno tych zatrudnionych przy produkcji, jak i w administracji. Ograniczenie liczby pracowników ma się rozpocząć na początku nadchodzącego roku – przekazało lokalne Radio5.

Firma motoryzacyjna z Ełku, posiadająca 80-letnią tradycję – Zakład Elektrotechniki Motoryzacyjnej – ogłosiła właśnie znaczną redukcję personelu. O tych zamiarach zawiadomiła już Powiatowy Urząd Pracy w Ełku.
– Zwolnienia grupowe obejmą 241 osób, z czego 187 osób to pracownicy bezpośrednio związani z produkcją, 30 osób z produkcji pośredniej i 24 osoby zatrudnione na stanowiskach biurowych – mówi Dariusz Kuprewicz, dyrektor PUP w Ełku, cytowany przez Radio5. – Procedura wręczania rozwiązań umów o pracę będzie zależała od terminów ukończenia projektów realizowanych przez przedsiębiorstwo i zostanie przeprowadzona w trzech etapach. Pierwszy z nich potrwa do 28 lutego 2026 r., drugi do końca marca i trzeci do ostatnich dni kwietnia przyszłego roku.
Możliwość przejścia na wcześniejszą emeryturę
PUP w Ełku planuje wspomóc osoby, które utracą posadę.
– Będziemy brać udział w tym procesie w miarę naszych kompetencji. Na początku stycznia mamy już zaplanowane wstępne spotkanie z załogą. Przekażemy wszystkie informacje dotyczące możliwości zarejestrowania się w naszym urzędzie oraz uzyskania prawa do świadczenia przedemerytalnego, ponieważ wiemy, że wielu pracowników będzie mogło z niego skorzystać. Powiadomimy również o sposobnościach otrzymania wsparcia finansowego m.in. w otwarciu własnej działalności gospodarczej – przekonuje Dariusz Kuprewicz.
Działają od 80 lat
ZEM Ełk to przedsiębiorstwo z długoletnią historią. Rozpoczęło swoją działalność w 1945 roku jako Państwowe Przedsiębiorstwo Traktorów i Maszyn Rolniczych, oferując usługi na rzecz rolnictwa. Obecnie wytwarza wiązki przewodów niskiego i wysokiego napięcia oraz kable akumulatorowe do pojazdów i urządzeń. Na swoim koncie ma współpracę z takimi potentatami motoryzacyjnymi jak: Fiat, Opel, Mercedes-Benz, Daewoo, Peugeot, Ford, FSO, ZAZ, CNH, VOLVO czy VIALLE, a z dostawcami części samochodowych, jak Aptiv, Siemens, AFL, Bosch i Volex. Według danych z 2024 roku firma zatrudnia około 296 pracowników etatowych, a łącznie z pracownikami czasowymi i innymi formami zatrudnienia — ponad 1060 osób.
Sektor motoryzacyjny z trudnościami
W ostatnim okresie branża motoryzacyjna przechodzi głęboką transformację. Elektryfikacja, digitalizacja, wzrastające koszty surowców i energii, a także osłabienie sprzedaży aut spalinowych powodują konieczność restrukturyzacji. Rezultatem są redukcje etatów, które dotykają zarówno wytwórców, jak i dostawców. Wśród nich jest m.in. częstochowskie Centrum Inżynieryjnym Elektroniki ZF, gdzie pracę straciło 110 osób, a na początku listopada zapowiedziano cięcia w zakładzie produkcyjnym ZF LIFETEC. Tam w pierwszej połowie 2026 roku zwolnienia otrzyma 225 pracowników. Natomiast Fabryka Łożysk Tocznych w Kraśniku ogłosiła redukcję ponad 310 osób.
KW



