Szacuje się, że około 80% mieszkańców Krakowa nie będzie musiało podejmować żadnych działań, aby poruszać się po mieście swoimi aktualnymi autami w obrębie strefy czystego transportu – oznajmił w poniedziałek magistrat. Przypomniano, że strefa zacznie funkcjonować od 1 stycznia.

Strefa obejmie terytorium Krakowa usytuowane z grubsza wewnątrz IV obwodnicy, czyli większą część miasta.
– Wprowadzenie strefy czystego transportu to kolejny istotny ruch w celu poprawy jakości powietrza, a co za tym idzie również kondycji zdrowotnej krakowian. Szacuje się, że blisko 80% spośród nich nie będzie musiało nic zmieniać, by bez problemu przemieszczać się po mieście dotychczas użytkowanymi pojazdami – ogłosił urząd miasta.
Poinformowano, że „niebawem uruchomiony zostanie system obsługi zgłoszeń kierowców, których samochody nie spełniają standardów strefy czystego transportu, a którzy będą chcieli uzyskać odpłatną możliwość wjazdu do strefy bądź prawo do wjazdu na zasadach specjalnych, np. w celu dotarcia do określonych placówek medycznych”.
Udostępniono, że istnieje strona informacyjna – https://ztp.krakow.pl/sct/sct-w-krakowie. Podstawowe informacje o zasadach funkcjonowania strefy można także uzyskać, dzwoniąc pod numer telefonu Krakowskiego Centrum Kontaktu – 12-616-55-55.
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski zadecydował o powierzeniu zadań związanych z funkcjonowaniem strefy Zarządowi Dróg Miasta Krakowa (ZDMK). Radni na sesji będą głosować nad projektem uchwały modyfikującej statuty Zarządu Dróg Miasta Krakowa i Zarządu Transportu Publicznego, który do tej pory prowadził przygotowania do implementacji strefy.
ZDMK od lat zarządza Obszarem Płatnego Parkowania (OPP), który – jak podało miasto – pod względem organizacyjnym i prawnym ma zbliżony charakter do strefy czystego transportu – jest to wydzielony obszar miasta o odmiennych regulacjach prawnych, wymagający ścisłej kontroli, stałej obsługi wniosków i rozwiniętego systemu weryfikacji.
„Dodatkowo budowany w Krakowie przez ZDMK Inteligentny System Transportu bazujący na systemie kamer będzie kluczowy także dla sprawnego działania strefy czystego transportu” – zawiadomili urzędnicy.
Przekazanie ZDMK zarządzania strefą byłoby także – jak oznajmił magistrat – reakcją na rekomendacje zawarte w audycie organizacyjnym Gminy Miejskiej Kraków zleconym w 2024 r. przez prezydenta Aleksandra Miszalskiego. W sprawozdaniu podkreślono potrzebę uregulowania kompetencji miejskich jednostek.
ZDMK przejmie również pełne kompetencje w zakresie zarządzania Obszarem Płatnego Parkowania, które dotychczas były podzielone między Zarząd Transportu Publicznego i Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Znaczy to, że ZDMK będzie odpowiadać za rozwój i planowanie stref, jak i za ich bieżące funkcjonowanie, obsługę mieszkańców i nadzór techniczny.
Od 1 stycznia 2026 do strefy czystego transportu w Krakowie bez wnoszenia opłaty nie wjadą samochody benzynowe z normą Euro poniżej 4 lub wyprodukowane przed rokiem 2005 i diesle z normą Euro poniżej 6 lub wyprodukowane przed rokiem 2014 (przed rokiem 2012 dla ciężarówek i autobusów). Przepisy nie dotyczą mieszkańców Krakowa, którzy nabyli stary pojazd przed 26 czerwca. Strefa ma zacząć obowiązywać w Krakowie mimo sprzeciwu gmin sąsiednich. Uchwałę o strefie zaskarżyli do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego jej oponenci, w tym były minister infrastruktury, poseł PiS Andrzej Adamczyk. Uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego zaskarżył również wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar. Oponenci zarzucają mu, że nie unieważnił uchwały, chociaż miał takie prawo. (PAP)
bko/ joz/



