Sejm odrzucił prezydencką propozycję nowelizacji ustawy dotyczącej wsparcia dla obywateli Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na obszarze tego kraju. W trakcie pierwszego rozpatrywania propozycji w październiku złożono dwie sugestie dotyczące jej odrzucenia. W piątek zostały one zatwierdzone w głosowaniu przez większość parlamentarną.

Za odrzuceniem projektu zagłosowało 244 parlamentarzystów, 198 było przeciwnych, trzech powstrzymało się od głosu.
Prezydencki projekt nowelizacji ustawy o pomocy dla Ukraińców w związku z konfliktem zbrojnym na terenie tego państwa został sporządzony w odpowiedzi na zawetowanie pod koniec sierpnia przez prezydenta Karola Nawrockiego nowelizacji ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. Po przekazaniu do Sejmu projekt skierowano do konsultacji społecznych. W międzyczasie parlament uchwalił, a prezydent zatwierdził kolejną ustawę o pomocy Ukraińcom, opracowaną przez rząd, która ma na celu lepsze zabezpieczenie systemu przyznawania świadczeń na rzecz rodziny dla cudzoziemców.
Projekt prezydencki, poza wydłużeniem legalności pobytu obywateli Ukrainy w Polsce, powtarza zasadniczą część przepisów dotyczących wygaszania niektórych działań pomocowych, które znalazły się w ustawie rządowej.
Prezydent zaproponował również zagadnienia, które nie zostały uwzględnione w ustawie rządowej. Pierwsza dotyczy zmian w Kodeksie karnym i zakładała zaostrzenie kary za nielegalne przekroczenie granicy polskiej do pięciu lat pozbawienia wolności oraz zwiększenie zakresu kary za organizowanie nielegalnego przekraczania granicy – od 2 do 12 lat pozbawienia wolności.
Kolejną modyfikacją zasugerowaną przez prezydenta, której nie uwzględniono w ustawie rządowej, było wprowadzenie sankcji za propagowanie banderyzmu oraz działań OUN-UPA na identycznych zasadach, jak w przypadku propagowania nazizmu, komunizmu czy faszyzmu.
Zgodnie z prezydenckim projektem nowelizacji karze pozbawienia wolności do trzech lat podlegałaby osoba, która „publicznie promuje ideologię nazistowską, komunistyczną, faszystowską, ideologię Organizacji Ukraińskich Nacjonalistów, frakcji Bandery, i Ukraińskiej Armii Powstańczej lub ideologię nawołującą do stosowania przemocy w celu wpływania na życie polityczne lub społeczne”.
Co więcej, zgodnie z zapisami projektu, Instytut Pamięci Narodowej miałby rejestrować, gromadzić, przechowywać, opracowywać, zabezpieczać, udostępniać i publikować dokumenty związane ze zbrodniami popełnionymi na osobach narodowości polskiej lub obywatelach polskich innych narodowości w okresie od 8 listopada 1917 r. do 31 lipca 1990 r. przez członków i współpracowników Organizacji Ukraińskich Nacjonalistów frakcji Bandery i Ukraińskiej Armii Powstańczej oraz innych ukraińskich formacji współdziałających z Trzecią Rzeszą Niemiecką.
Trzecią propozycją prezydenta, która również nie znalazła się w rządowej ustawie, była zmiana w ustawie o obywatelstwie polskim. Zgodnie z nią, minimalny okres nieprzerwanego pobytu w Polsce wymagany do uznania obcokrajowca za obywatela polskiego miałby zostać wydłużony z 3 do 10 lat. (PAP)
dsr/ mark/



