Mobbing to stosunkowo nowe słowo w leksykonie psychologów i coachów biznesowych. I choć być może nigdy go nie słyszałeś, sytuacja mobbingu jest z pewnością znajoma. Niektórzy byli ofiarami mobbingu, inni jego inicjatorami, a prawdopodobnie każdy z nas był obserwatorem – mimowolnym świadkiem – przynajmniej raz w życiu.
Czym więc jest mobbing? To sytuacja, w której współpracownicy celowo nękają się nawzajem. Ofiarami często padają nowi, mniej doświadczeni pracownicy. Mobbing istniał od zawsze we wszystkich branżach. Do pewnego stopnia zjawisko to można porównać do prawa stada – przetrwania najsilniejszych.
Powody, dla których pracownicy firm zaczynają nękać swoich kolegów na różne sposoby, są bardzo zróżnicowane. Może to być zazdrość o kolegę, który odnosi sukcesy i szybko awansuje w karierze, lub po prostu chęć walki o klientów, czyli zwykła rywalizacja. Najczęściej nękanie wynika z zazdrości o młodszego, bardziej utytułowanego kolegę. Czasami nękanie dotyczy osób należących do mniejszości seksualnych lub po prostu innych grup etnicznych, osób z prowincji lub tzw. „czarnych owiec”, które nie przestrzegają niepisanych zasad zespołu, a nawet ubierają się nieodpowiednio.
Co ciekawe, nowi pracownicy często sami prowokują mobbing. Po dołączeniu do nowego zespołu, niektórzy trzymają się na uboczu, są nieufni i podejrzliwi wobec starszych pracowników, podczas gdy inni wręcz przeciwnie, starają się wyróżniać i chwalić swoimi sukcesami. Oba te zachowania mogą irytować „starych wyjadaczy”, a mobbing jest o krok.
Aby uniknąć mobbingu po dołączeniu do nowego zespołu, traktuj swoich nowych kolegów życzliwie, ale bez przesady. Szczerze ciesz się sukcesami kolegów i dziel się swoimi osiągnięciami z umiarem, aby nie wzbudzać zazdrości u innych.
Jeśli jesteś kierownikiem firmy i zauważysz mobbing, unikaj okazywania nadmiernego współczucia ofierze – to tylko jeszcze bardziej zrazi „starych wyjadaczy”. Unikaj wspierania mobbingu. Jasno i otwarcie komunikuj swoje odczucia wszystkim pracownikom i jasno daj do zrozumienia, że kategorycznie sprzeciwiasz się mobbingowi. Chociaż powinieneś wspierać ofiarę, zrób to w sposób, który jasno zakomunikuje wszystkim pracownikom, że jesteś zadowolony z nowego pracownika ze względu na jego osiągnięcia zawodowe, a nie z powodów osobistych.
Jeśli padłeś ofiarą mobbingu, staraj się nie stwarzać konfliktów ze współpracownikami. Pokaż, że jesteś przyjazny dla wszystkich, ale też nie pozwolisz, by cię nękali. Dowiedz się więcej o swoich prześladowcach; to pomoże ci ich zrozumieć, a być może po jakimś czasie nawet się z nimi zaprzyjaźnicie.
Co możesz i powinieneś zrobić, jeśli jesteś nieświadomym świadkiem mobbingu w pracy? Przede wszystkim nie pozwól, aby sprawcy mobbingu wciągnęli cię w konflikt. Nie milcz; jasno i zwięźle przedstaw swoje stanowisko. Wyjaśnij współpracownikom, dlaczego nie popierasz mobbingu wobec nowego pracownika. Być może to skłoni sprawców mobbingu do przemyślenia swoich działań i konflikt ucichnie.
A co, jeśli po przeczytaniu tego artykułu uświadomisz sobie, że w sytuacji mobbingu to Ty zawsze jesteś agresorem? Moja rada dla Ciebie: nie psuj sobie reputacji. W sytuacji mobbingu nie ma zwycięzców ani przegranych. Często najbardziej zagorzali prowokatorzy mobbingu sami stają się ofiarami. Utrzymuj dobre, przyjazne relacje ze wszystkimi pracownikami; mobbing szkodzi nie tylko ofierze, ale wszystkim zaangażowanym, ponieważ konflikty w firmie obniżają jakość pracy – cierpi cała firma!