W ramach inicjatywy „Bezpieczne Wakacje” Szczecińska Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrole w lokalach – głównie z branży turystycznej – w województwie zachodniopomorskim. Niektóre kontrole ujawniły nieścisłe informacje o cenach w menu. Niejasne informacje o kosztach posiłków mogą prowadzić do „horrorowego rachunku”.
/ Mariusz Grzelak/REPORTER / Reportera
W lipcu i sierpniu Szczecińska Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrole dotyczące prawidłowości „prezentacji cen” w punktach sprzedaży detalicznej i punktach usługowych w miejscowościach turystycznych województwa zachodniopomorskiego. Kontrole objęły 31 podmiotów, m.in. w Pustkowie, Dziwnowie, Wisełce, Międzyzdrojach, Szczecinie i Wolinie.
Inspektorzy handlowi ocenili przedsiębiorstwa wzdłuż wybrzeża Bałtyku
Jak poinformowała Beata Manios, rzeczniczka Szczecińskiej Inspekcji Handlowej (IH), skontrolowano m.in. stacje paliw, wypożyczalnie sprzętu sportowego, obiekty noclegowe, parkingi oraz wypożyczalnie kamperów.
Reklama
Przedstawiciel Urzędu Kontroli poinformował, że „wszczętych zostanie 18 działań administracyjnych mających na celu ukaranie stwierdzonych nieprawidłowości cenowych”. Kary mogą wynieść od 20 tys. zł do 40 tys. zł w przypadku recydywistów.
Brak informacji o cenie i ilości
W dwóch hotelach wykryto problemy z wyświetlaniem cen za pobyty lub usług dodatkowych (np. opłat za parking lub zwierzęta). „Ceny muszą być wyraźnie widoczne w miejscach dostępnych dla osób niepełnosprawnych, takich jak recepcje” – zauważyła Manios. Wyjaśniła, że cen nie można podawać w formie przedziałów cenowych, a cenniki w pokojach muszą być dostępne.
Inspektorzy zauważyli również, że w menu restauracji w tych hotelach brakowało informacji o porcjach lub ilościach produktów . Na jednym parkingu znajdowały się niejasne informacje o opłatach, a na stacji benzynowej ceny były błędnie skalkulowane. W namiocie z kosmetykami brakowało informacji o cenach jednostkowych.
Niejasne cenniki i niejasne pozycje
Ewaluacja ośmiu lokali gastronomicznych w Szczecinie, Pobierowie, Kołobrzegu i Mielnie ujawniła naruszenia w pięciu lokalizacjach. W jednym menu znajdowały się rozmazane, nieczytelne wpisy, a na paragonach widniały niejasne terminy, takie jak „ryba” czy „napój”, bez podania szczegółów. Brakowało informacji o wadze produktu . W czterech na pięć kawiarni z placem zabaw w Kołobrzegu i Szczecinie brakowało informacji o porcjach ani cen jednostkowych.