Polski przedsiębiorca, który funkcjonuje na rynku od 17 lat, otrzymał zlecenie od partnera z Niemiec. Jego realizacja wymagała dopełnienia formalności celnych. Zamiast zapisać „profil stalowy, ocynkowany”, przedsiębiorca wpisał w dokumentach „profil, stalowy ocynkowany”. Błędnie umieszczony przecinek skutkował nałożeniem kary w wysokości 80 tys. zł.
/ROBERT STACHNIK/REPORTER /East News
Sprawę opisał na LinkedIn prawnik Mateusz Ostrowski, do którego właściciel firmy zgłosił się po pomoc. Jak wskazano we wpisie – przedsiębiorstwo funkcjonuje na rynku od 17 lat, ale jest małe – zatrudnia 12 pracowników. „Szef zna każdy produkt, każdą fakturę, każdego pracownika. Ale nie znał się na przecinkach w nomenklaturze scalonej”- relacjonował Ostrowski.
Postawił przecinek w niewłaściwym miejscu. Otrzymał karę za błędną deklarację celną
Firma zrealizowała zamówienie od kontrahenta z Niemiec, co wiązało się z obowiązkiem wypełnienia deklaracji celnej. Przedsiębiorca spełnił ten wymóg, jednak umieścił przecinek w niewłaściwym miejscu. W dokumentach celnych wpisał „profil, stalowy ocynkowany”, zamiast „profil stalowy, ocynkowany”. „Towar ten sam. Producent ten sam. Ale dla systemu… to inny towar. Celnik nie zaakceptował zgłoszenia. Wstrzymano transport” – opisał na LinkedIn Mateusz Ostrowski.
Reklama
Błąd spowodował uruchomienie procedury wyjaśniającej, a w efekcie – jak zaznaczył prawnik – nałożono karę na przedsiębiorcę w wysokości 80 tys. zł za błędną deklarację celną. To jednak nie koniec. W wyniku opóźnienia firmie groziło zerwanie współpracy z zagranicznym partnerem. „Dla zagranicznego partnera był to sygnał: 'Polacy nie potrafią dostarczyć na czas’. Dla systemu – statystyka: skuteczna kontrola celna” – zauważył Ostrowski.
Kara ostatecznie została cofnięta, ale trwało to kilka tygodni. „Nie pomogły tłumaczenia. Pomogło twarde odwołanie, argumenty prawne, trochę presji” – czytamy we wpisie prawnika. W rozmowie z wyborcza.biz przekazał, że na szczęście kontrahent z Niemiec nie zerwał współpracy, jednak firma straciła w tym samym miesiącu inne zamówienie, ponieważ, jak wyjaśnił Ostrowski, klient uznał, że nie chcą ryzykować kolejnego opóźnienia.
Błąd w deklaracji celnej. MF wyjaśnia, co należy zrobić
Ministerstwo Finansów w odpowiedzi udzielonej redakcji wyborcza.biz potwierdziło, że nieprawidłowości w zapisie nazwy towaru mogą prowadzić do jego błędnej klasyfikacji, co może skutkować m.in. zastosowaniem niewłaściwej stawki celnej lub podatkowej. Resort wskazał również, że w przypadku wykrycia takiego błędu, zgłaszający powinien złożyć wniosek o korektę zgłoszenia celnego.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News