Będą dostępne ulgi dla firm energochłonnych, lecz Komisja Europejska nie zrezygnuje całkowicie z zielonej transformacji przemysłowej. Czy to wystarczy, aby ceny energii w Europie zaczęły maleć? W środę poznamy strategię Clean Industrial Deal, którą planuje ogłosić Bruksela, a także szczegóły pakietu Omnibus, który ma wspierać firmy oraz łagodzić politykę klimatyczną Unii Europejskiej.
/KENZO TRIBOUILLARD /AFP
Jak wskazuje „Puls Biznesu”, w środę 26 lutego poznamy szczegóły strategii Clean Industrial Deal, a także pakiet Omnibus Komisji Europejskiej, który ma ułatwić życie energochłonnym firmom w zakresie raportowania ESG. Nieoficjalnie mówi się również, że mogą nastąpić pewne zmiany w podejściu do wprowadzenia systemu ETS2, dotyczącego handlu uprawnieniami do emisji CO2 w sektorze budownictwa i transportu drogowego.
Reklama
Nowa strategia dla konkurencyjności Europy
W zakończonej w ubiegłym roku kadencji Komisja Europejska koncentrowała się na wdrażaniu Zielonego Ładu, czyli zestawu inicjatyw mających na celu ograniczenie negatywnego wpływu gospodarki na klimat i środowisko. W nowej kadencji KE nie odchodzi od tych działań, ale mocniej podkreśla konieczność wspierania europejskich przedsiębiorstw na globalnym rynku.
„Inicjatywa Clean Industrial Deal będzie współistnieć z proponowanym celem 90-proc. redukcji emisji do 2040 r., który ma zostać zapisany w naszym europejskim prawodawstwie klimatycznym” – oświadczyła Komisja Europejska w programie prac na 2025 r.
„Puls Biznesu” przypomina, że już w zeszłym roku unijni liderzy zaapelowali do Komisji Europejskiej o zmiany mające na celu poprawę konkurencyjności. „W dyskusjach pojawiają się głosy o osłabieniu pozycji europejskiej gospodarki w obliczu rosnącej konkurencji, zwłaszcza ze strony Chin.” A to właśnie Chiny są obecnie głównym dostawcą nowoczesnych, zielonych technologii, w tym modułów fotowoltaicznych oraz baterii litowo-jonowych.
Jakie zmiany w strategii klimatycznej KE?
Clean Industrial Deal ma na celu poprawę konkurencyjności przedsiębiorstw EU, nie rezygnując z celów polityki klimatycznej. Celem jest obniżenie kosztów energii i zwiększenie popytu w sektorze publicznym. Z kolei pakiet Omnibus to propozycja uproszczenia przepisów związanych z zrównoważonym rozwojem. Wstępnie zakłada m.in. zwolnienie mniejszych przedsiębiorstw z konieczności raportowania ESG (czyli sprawozdań dotyczących działań w zakresie ochrony środowiska, społecznej odpowiedzialności i ładu korporacyjnego – red.).
W odpowiedzi na apel premierów i szefów państw KE określiła w styczniu priorytety na bieżącą kadencję w formie tzw. kompasu konkurencyjności. „Puls Biznesu” wymienia, że wchodzą w to m.in.:
- eliminacja luki innowacyjnej w stosunku do głównych konkurentów UE,
- połączenie dekarbonizacji z konkurencyjnością,
- zmniejszenie zależności od importu,
- zwiększenie bezpieczeństwa.
Już w środę 26 lutego KE ma oficjalnie przedstawić szczegóły nowej strategii.
Nowe zasady handlu emisjami
Również w polskim rządzie rozważane są zmiany, które mogą pojawić się w nowej strategii KE. Jak informuje money.pl, w 2026 roku planowana jest rewizja zasad działania systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2 (ETS i ETS2, który od 2027 roku miałby obejmować transport i budownictwo). Szczegóły jednak nie są jeszcze znane; nie ma również informacji na temat kierunku, w jakim mogłyby iść ewentualne modyfikacje.
Komisja Europejska przygotowuje się również do bardziej elastycznego