PKP PLK wykupi Cargotor od PKP Cargo? Prezes: Trwa wycena

Przeprowadzana jest aktualizacja wyceny spółki Cargotor; po jej zakończeniu PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) zdecydują, co dalej z transakcją przejęcia tej firmy od PKP Cargo – poinformował dziennikarzy prezes PKP PLK Piotr Wyborski. Jednocześnie wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapewnił, że państwo podejmuje „wszelkie działania zmierzające do uratowania spółki PKP Cargo”. Zdjęcie

Pkp Plk Wykupi Cargotor Od Pkp Cargo Prezes Trwa Wycena 633bc7d, NEWSFIN

PKP PLK jest zainteresowane wykupieniem od PKP Cargo jednej ze spółek, co ma pomóc firmie uporać się z problemami finansowymi /123RF/PICSEL Reklama

– W tej chwili zespoły po obu stronach dokonują aktualizacji wyceny. Przewidujemy, że po jej aktualizacji, w oparciu o dane finansowe roku 2023, będziemy decydować co do dalszego zakupu – powiedział Wyborski, zapytany o to, na jakim etapie jest zakup Cargotoru od PKP Cargo. Dodał, że infrastruktura, którą zarządza Cargotor, powinna być ogólnodostępna i być aktywem w ramach PKP Polskich Linii Kolejowych.

Pod koniec listopada 2021 roku PKP Cargo oraz PKP PLK podpisały list intencyjny, w którym zarządca infrastruktury – czyli PKP PLK – wyraził zainteresowanie zakupem spółki Cargotor od przewoźnika towarowego – czyli PKP Cargo.

Reklama

Problemy finansowe PKP Cargo. Milionowe straty i pracownicy „na postojowym”

Zapowiedź prezesa nawiązuje do opublikowanych w poniedziałek wyników finansowych spółki PKP Cargo. Okazało się, że I kw. 2024 r. upłynął państwowemu gigantowi pod znakiem strat, a dokładnie – firma zanotowała ujemny wynik finansowy netto rzędu ponad 118 mln zł. Władze spółki postanowiły zareagować i przekierować do 30 proc. załogi na „postojowe”.

„Zarząd PKP Cargo informuje, iż w ramach realizacji programu naprawczego, którego celem jest odbudowanie wartości i pozycji Spółki, w dniu 27 maja 2024 roku podjął decyzję o uruchomieniu programu kierowania maksymalnie do 30 proc. pracowników spółki na tzw. nieświadczenie pracy, na okres 12 miesięcy” – czytamy w komunikacie spółki opublikowanym w poniedziałek 27 maja. 

Takie „postojowe” wiąże się z redukcją wynagrodzenia do 60 proc. przy jednoczesnym obowiązku wykonywania tych czynności, które pozwolą pracownikowi na zachowanie uprawnień. Więcej na ten temat pisaliśmy w tym artykule.

Cargotor może zmienić właściciela. Spółkę przejmie PKP PLK?

Spółka Cargotor zarządza Rejonem Przeładunkowym Małaszewicze, na który składa się około 180 km torów ze stacjami: Chotyłów, Małaszewicze, Kobylany, Bór, oraz rejonami: Zaborze, Wólka, Podsędków i Raniewo. Firma zarządza 33 punktami ekspedycyjnymi o łącznej długości 24 km torów. 

PKP PLK to w 100 proc. spółka Skarbu Państwa, zarządca krajowej infrastruktury kolejowej. Przedsiębiorstwo odpowiada za zarządzanie państwową siecią linii kolejowych oraz za zarządzanie i synchronizację ruchu. Do obowiązków spółki należy także opracowywanie i aktualizowanie rozkładu jazdy pociągów w skali całego kraju. 

PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Jako Grupa oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. PKP Cargo to spółka akcyjna, największym akcjonariuszem jest PKP S.A., które posiada 33,01 proc. akcji.

Minister infrastruktury: Niespotykana skala patologii

– Podejmujemy wszelkie działania zmierzające do uratowania spółki PKP Cargo – poinformował w poniedziałek dziennikarzy wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Dodał, że w ostatnich latach nie spotkał się na polskiej kolei z taką skalą patologii, jaka miała miejsce w PKP Cargo.

– To co robimy, to są działania konieczne, żeby ta spółka, mówiąc brzydko, nie poszła na dno. Są to naprawdę konieczne działania i zejście z pewnych kosztów osobowych – dodał wiceminister.

Nie spotkałem się z taką skalą patologii na polskiej kolei w ostatnich latach, tutaj naprawdę doszliśmy do ściany, jeśli chodzi o złą jakość, złe decyzje wynikające z decyzji politycznych, decyzji samego zarządu, wpływu związków zawodowych na podejmowane decyzje przez zarząd – podkreślił Malepszak.

PKPCARGO

14,6400 0,8400 6,09% akt.: 27.05.2024, 17:51

  • Otwarcie 13,8000
  • Max 14,7200
  • Min 13,5200
  • Kurs odniesienia 13,8000
  • Suma wolumenu 251 274
  • Suma obrotów 3 606 372,7600
  • Widełki dolne 12,4200
  • Widełki górne 15,1800

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *