„Patointeligentny” biznes: Jak Mata stworzył imperium o wartości milionów?

Kiedyś wywoływał kontrowersje „Patointeligencją”, a dziś jest czołową marką w polskiej popkulturze. Mata, znany również jako Michał Matczak, generuje przychody z muzyki, występów na żywo oraz wieloletnich umów reklamowych, a oprócz tego rozwija spektrum biznesów i aktywów – od klubu sportowego po lokale mieszkalne. W najnowszym epizodzie podcastu „Gwiazdy na rynku” Aleksander Ogrodnik (Bankier.pl) oraz Aleksandra Pajewska-Klucznik (Super Express) analizują szczegółowo jego finansowy przypadek.

Patointeligentny Biznes Jak Mata Zbudowa Imperium Warte Miliony 6042533, NEWSFIN

/ Bankier.pl

Od wideoklipu ze szkoły do głównego nurtu

Ścieżka kariery Maty rozpoczęła się od prowokacji, która poruszyła polski internet. „Patointeligencja” – sfilmowana przy warszawskim liceum – dla jednych stanowiła zgorszenie, a dla innych była nowatorskim sposobem mówienia o młodym pokoleniu.

– To był swego rodzaju nagły przeskok – wspomina Aleksander Ogrodnik o początkowej fali zainteresowania wokół Maty po premierze utworu.

ReklamaZobacz takżeDla Twojej firmy: odbierz 300 zł za zdalne otwarcie Konta Biznes z Żubrem w Banku Pekao i do 2700 zł w kolejnych bonusach

Jak podkreśla Aleksandra Pajewska-Klucznik, sukces ten nie był kwestią przypadku, lecz dobrze zaplanowaną strategią. – To bystry chłopak pochodzący z rodziny inteligenckiej. Wiedział, co robi. Ten wideoklip był szokujący, lecz trafiał do jego rówieśników – zauważa dziennikarka.

Sprzedaż muzyki i streaming: realne pieniądze z przebojów

W czasach, gdy artyści rzadko zarabiają na albumach, Mata potwierdził, że dobre i/lub dobrze wypromowane utwory wciąż posiadają wartość. Jego debiutancki album oraz kolejne publikacje biły rekordy popularności – zarówno pod względem sprzedaży fizycznej, jak i odtworzeń w streamingu.

– W tej chwili 73 miliony wyświetleń. To dużo, naprawdę dużo – mówi Ogrodnik, spoglądając na licznik „Patointeligencji” w serwisie YouTube.

Jak dodaje Pajewska-Klucznik: – Pierwszy krążek to był bodajże podwójny diament, drugi diament i trzeci platyna. Jeśli zestawimy dochody tylko z muzyki, to jest to suma rzędu kilkunastu milionów złotych, kilkunastu milionów z pewnością.

Współczesny raper to nie tylko artysta, ale również przedsiębiorca, który wie, jak przekształcać w zysk odsłuchy, streaming i popularność.

Kontrakty: McDonald’s, Adidas i sprzedana okładka „Vogue’a”

Mata szybko wyszedł poza świat muzyki i przeniósł swoją markę do sfery biznesowej. Kampanie reklamowe, partnerstwa i projekty związane z modą zaczęły przynosić mu kolejne miliony.

Jednym z głośniejszych momentów była jego kooperacja z McDonald’s – pierwszy tak znaczący kontrakt rapera z globalną marką w Polsce. Lecz prawdziwym przełomem okazał się Adidas.

– Był on pierwszym artystą, który zaprojektował obuwie dla Adidasa. W Warszawie zorganizowano wówczas duże wydarzenie, na którym zjawiła się cała elita show-biznesu – relacjonuje Pajewska-Klucznik.

Do historii przeszła także jego okładka magazynu „Vogue”. – To była dotychczas jedyna sprzedana okładka „Vogue’a”, w całości nabyta przez markę. I do dziś najlepiej sprzedająca się w historii tego czasopisma – dodaje dziennikarka.

fot. SBM Label / You Tube

Scena, wejściówki, VIP-y: koncertowy mechanizm

Obecnie koncerty Maty to przedsięwzięcia, których skala jest porównywalna z największymi artystami europejskimi. Jednak początki były zdecydowanie bardziej skromne.

– Kiedy zaczynał, inkasował dziesięć tysięcy za występ – wspomina Pajewska-Klucznik.

Od tamtej pory stawki wystrzeliły w górę. Występy stadionowe, tłumy fanów i bilety kosztujące kilkaset złotych spowodowały, że koncerty stały się głównym źródłem przychodów artysty. – To swego rodzaju lawina, która napędza się sama. Sponsoring, partnerstwa, produkty – wszystko się zazębia – wyjaśnia Pajewska-Klucznik.

Aktywa: nieruchomości, lifestyle i kolejne inicjatywy

Mata lokuje zarobione środki i, tak jak wielu ludzi z branży, inwestuje w coś trwałego: nieruchomości oraz autorskie projekty.

– Mata niedawno zakupił swoim rodzicom willę z basenem, sam rezyduje w apartamencie na Mokotowie – wymienia Pajewska-Klucznik.

Ale to nie wszystko. Raper powołał do życia klub piłkarski Tajfun, którego sponsorami są Adidas oraz Oshee, a także Fundację 420, która zajmuje się edukacją i kwestią legalizacji marihuany.

– To dowodzi, że ktoś mu bardzo dobrze doradza w sprawach finansowych – zaznacza Pajewska-Klucznik.

Jaka jest wartość tego wszystkiego?

Zarabia na muzyce, reklamach, koncertach i własnych projektach. Ile więc jest warty dzisiaj Michał Matczak?

– Wychodzi nam kilkanaście, a być może nawet kilkadziesiąt milionów złotych – szacuje Aleksander Ogrodnik.
– Kilkadziesiąt, na pewno – dodaje Pajewska-Klucznik.

Posłuchaj całej konwersacji. Materiał wideo znajduje się powyżej. Zapraszamy!

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *