Tomasz Furman
Reklama
NSZZ Solidarność oskarża zarząd PKP Cargo o naruszanie praw pracowniczych, w tym o niewypłacanie pracownikom należnych świadczeń i dodatków. Sytuacja taka ma miejsce od kilku miesięcy, co związane jest z trudną sytuacją finansową spółki. Chodzi zwłaszcza o pieniądze należne byłym pracownikom, którzy musieli opuścić firmę w wyniku przeprowadzonych zwolnień grupowych.
Reklama
FGŚP udzielił pożyczki na zapłatę części świadczeń pracowniczych
Zarząd PKP Cargo przyznaje, że spółka nie posiada możliwości pokrycia ze środków własnych wszystkich powstałych w tym zakresie zobowiązań. O takiej sytuacji zostały uprzedzone związki zawodowe oraz pracownicy już III kwartale tego roku. – Jednocześnie niezbędne stało się zwrócenie się do Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych o udzielenie pożyczki na zapłatę znaczącej części świadczeń powstałych w związku z przeprowadzonymi zwolnieniami. Obecnie do spółki spływają już w transzach środki z FGŚP i są one sukcesywnie wypłacane uprawnionym byłym pracownikom razem z uzupełnieniem dokonanym ze środków własnych spółki – zapewnia Marcin Wojewódka, p.o. prezesa PKP Cargo.
Przekonuje, że jak najszybsze wypłacenie byłym pracownikom należnych im odpraw i innych świadczeń jest priorytetem zarządu. Co więcej, roszczenia byłych pracowników mają być zaspokojone w najbliższych tygodniach. – Dokładna kwota zaległych zobowiązań wobec byłych pracowników zmienia się z dnia na dzień, gdyż każdego dnia coraz większa liczba byłych pracowników PKP Cargo w restrukturyzacji otrzymuje należne im świadczenia. W połowie grudnia 2024 r. sięgała kilkudziesięciu milionów złotych – informuje Wojewódka.
Na początku listopada spółka zakończyła proces zwolnień grupowych, w ramach którego zwolniono 2515 pracowników, a 1150 odeszło z przyczyn naturalnych. W efekcie liczebność załogi spadła do nieco ponad 10 tys. osób. Podano wówczas, że szacowane koszty zwolnień (bez ekwiwalentów za urlop) zostały ustalone na około 113,25 mln zł.
Reklama Reklama
W związku z prowadzonym w PKP Cargo postępowaniem sanacyjnym kilka dni temu powołano w spółce radę wierzycieli. W jej skład weszli przedstawiciele pięciu firm: BGK, PKO BP, Newagu, Petrojet i Skinest Retail Polska. Ponadto powołano dwóch zastępców członków rady wierzycieli. Rada wierzycieli posiada uprawnienia do podejmowania uchwał w ważnych dla dłużnika sprawach, jak też do badania czynności dokonanych przez zarządcę. Jej ukonstytuowanie się spowodowało, że w PKP Cargo funkcjonują już wszystkie organy niezbędne do prowadzenia postępowania sanacyjnego. Pozostałe to sąd, sędzia komisarz oraz zarządca masy sanacyjnej.
Zmiany w zarządzie PKP Cargo będą następować etapami
Kolejnym kluczowym elementem postępowania sanacyjnego będzie opracowanie i przedłożenie sędziemu komisarzowi planu restrukturyzacyjnego PKP Cargo przez zarządcę. Ma to nastąpić do końca lutego 2025 r. Równolegle zarządca prowadzi prace polegające na spisie i wycenie wierzytelności i posiadanego przez spółkę majątku. Kiedy zostaną zakończone, na razie nie wiadomo.
Wkrótce dojdzie do zmian w zarządzie kolejowej spółki. Jej rada nadzorcza zdecydowała, że od 1 lutego prezesem będzie Agnieszka Wasilewska-Semail. Jej kariera przez ponad 18 lat związana była z sektorem bankowym. Pracowała m.in. w Bank Brussels Lambert, PKO BP, Banku Handlowym i ING Banku Śląskim. W latach 2014–2020 pełniła funkcję prezes i wiceprezes Rafako. Od 2021 r. jest członkiem zarządu firm w Grupie Eneris, odpowiadając za projekty w obszarze energetyki.
„Cieszę się, że spółką PKP Cargo pokieruje doświadczona menedżerka z wieloletnim doświadczeniem w międzynarodowym środowisku korporacyjnym. PKP Cargo potrzebuje nie tylko człowieka z misją, ale też z nową wizją odbudowania potencjału komercyjnego narodowego przewoźnika towarowego” – stwierdził Alan Beroud, prezes PKP, spółki będącej dominującym udziałowcem PKP Cargo.
Z dniem 1 lutego do ścisłego kierownictwa PKP Cargo wejdzie też Artur Warsocki, który obejmie funkcję członka zarządu ds. handlowych. Wcześniej, bo od 1 stycznia, stanowiska członka zarządu ds. operacyjnych obejmie Sebastian Miller, a członka zarządu ds. restrukturyzacyjnych – Paweł Miłek. Ten ostatni jest obecnie p.o. członka zarządu ds. handlowych oraz p.o. członka zarządu ds. restrukturyzacji powołanym z rady nadzorczej PKP Cargo do czasowego pełnienia tych funkcji. Decyzją rady Miłek w dniach 1–31 stycznia 2025 r. będzie p.o. prezesa PKP Cargo. Z kolei do 31 grudnia p.o. prezesa pozostanie Marcin Wojewódka. On i Monika Starecka (obecnie p.o. członka zarządu ds. finansowych) wrócą do pełnienia funkcji członków rady nadzorczej PKP Cargo, skąd zostali czasowo delegowani na kierownicze stanowiska w kolejowej firmie.
3,41 mld zł
przychodów wypracowała grupa PKP Cargo po trzech kwartałach 2024 r., co w ujęciu rok do roku oznaczało spadek o 18,8 proc.
Reklama Reklama 795,7 mln zł
straty netto poniosła grupa PKP Cargo po trzech kwartałach tego roku. Rok wcześniej zanotowała 101,9 mln zł zysku netto