Pracownicy Meta, czyli spółki będącej właścicielem Facebooka i Instagrama, otrzymują w pracy vouchery na posiłki. Okazało się, że część wykorzystywała je na inne zakupy albo nimi handlowała. Według „Financial Times” mieli zostać za to zwolnieni z pracy.
Mark Zuckerberg, dyrektor generalny Meta (GETTY, Bloomberg)
Vouchery to element usługi Grubhub, która w Polsce działa pod marką Pyszne.pl. Obejmują one kwotę 20 dol. na śniadanie oraz 25 dol. na obiad. Kupony te można wykorzystać nie tylko do zamawiania posiłków z dostawą, ale także na zakupy w sieci sklepów CVS, sprzedającej artykuły spożywcze i drogeryjne.
W zapewniającym anonimowość serwisie społecznościowym Blind pojawiły się informacje o zwolnieniach pracowników za „kupowanie pasty do zębów” kuponami przeznaczonymi na posiłki w pracy. O sprawie napisały m.in. Financial Times oraz BBC, a w Polsce – powołująca się na nie Wyborcza.biz. Firma Meta nie potwierdziła jednak oficjalnie, że zwolnienia miały miejsce.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: Miliarder zdradza, co jest najważniejsze w biznesie – Władysław Grochowski w Biznes Klasie
„Rok efektywności” w firmach Zuckerberga. Zwolnienia
W serwisie Blind pojawiają się też inne komentarze do sytuacji. Jak pisze Wyborcza.biz użytkownicy „zaznaczają, że Facebook faktycznie daje pracownikom vouchery na jedzenie, ale dotyczy to sytuacji, gdy pracują oni w biurze po godzinach”. Dochodzić miało jednak do sytuacji, gdy ktoś zamawiał jedzenie do pracy, bo mieszkał blisko i pracując z domu, mógł je odebrać z siedziby.
„Inni anonimowi użytkownicy informują, że sprawa voucherów jest tylko pretekstem do kolejnych zwolnień w firmie. Pracownicy, którzy nadużywali systemu, mieli rzekomo otrzymać ostrzeżenie, po którym przestali to robić. Pomimo tego kilka tygodni później zostali zwolnieni” – czytamy dalej.
W 2022 r. Meta poinformowała o zwolnieniu 11 tys. pracowników, a rok później – 10 tys. Tym razem zwolnienia odbywają się bez ogłoszenia liczby osób, które pożegnają się z pracą. Obecna fala ma być kontynuacją strategii Marka Zuckerberga na 2023 r., którą określił mianem „roku efektywności”. Technologiczny gigant miał porzucić poboczne obszary swojej działalności i skupić się na kluczowych – serwisach społecznościowych oraz reklamach, a także tych, które nadadzą ton w przyszłości (AI oraz multiwersum).