Auchan drugi rok z rzędu został uznany za najtańszy sklep w Polsce, według analizy koszyka zakupowego przeprowadzonej przez ASM SFA. W ciągu ostatniego miesiąca ceny wzrosły średnio o zaledwie 0,37 zł, jednak niektóre kategorie produktów odnotowały znaczne wzrosty cen, zwłaszcza w kategorii artykułów nieżywnościowych.
/ 123RF/PICSEL
W czerwcu średni koszt koszyka zakupowego w Auchan wyniósł 267,45 zł . Ten sprzedawca został uznany za najtańszy w badaniu przeprowadzonym przez ASM Sales Force Agency, które ocenia ceny identycznych produktów w wiodących polskich dyskontach, supermarketach, hipermarketach i sklepach cash & carry.
Podwyżki cen w sklepach o 0,12 proc.
Typowa cena koszyka zakupowego wypełnionego najczęściej kupowanymi artykułami wyniosła 316,43 zł, co oznacza wzrost o 0,37 zł w porównaniu z poprzednim miesiącem , jak podaje ASM SFA:
„Wzrost średniej wartości koszyka zakupowego w czerwcu o 0,12% wpisuje się w obserwowany od kilku miesięcy trend stabilizacji cen , przy zauważalnych wahaniach cen w niektórych kategoriach produktów” – stwierdził Kamil Kruk, dyrektor ds. obsługi klienta i analiz w ASM SFA.
Reklama
Analizując sektory, najbardziej ekonomiczne zakupy można robić w sklepach typu cash & carry, następnie w hipermarketach i dyskontach, a najmniej przystępne cenowo są supermarkety . Jednak wahania cen wynoszą mniej niż 2%.
Największe obniżki cen w Biedronce
W porównaniu z majem tego roku Auchan podniósł ceny o 5,28 zł (ok. 2%) , ale nadal utrzymuje tytuł najtańszego sklepu w kraju. Koszyk zakupowy Auchan był o prawie 30% tańszy od najdroższej alternatywy. Według ASM, najwyższe ceny w czerwcu odnotowano w Netto, gdzie koszyk zakupowy kosztował 346,78 zł, czyli o prawie 80 zł więcej niż w Auchan.
Makro zajęło drugie miejsce wśród najtańszych sklepów w czerwcu (297,05 zł), a Biedronka trzecie (307,44 zł). Co ciekawe, to właśnie Biedronka odnotowała największe obniżki cen – dyskont obniżył ceny o 6,68% w ujęciu miesięcznym.
Spośród ocenianych sieci, jedynie Auchan i Makro zdołały utrzymać wartość koszyka zakupowego poniżej 300 zł .
Produkt, którego cena wzrosła najbardziej
Ceny pomidorów w czerwcu znacząco spadły . Według badania ASM SFA, spadły one o ponad 26% w porównaniu z poprzednim miesiącem. Płyn do mycia naczyń (-6,98%) i jajka (-5,91%) również stały się bardziej przystępne cenowo.
„Z jednej strony obserwujemy spadek cen takich produktów jak pomidory czy płyn do mycia naczyń, z drugiej strony znaczne wzrosty odnotowują sektory takie jak kosmetyki i nabiał . Konsumenci odczuwają te zmiany w swoich codziennych zakupach” – zauważył Kamil Kruk.
W zeszłym miesiącu największy wzrost cen odnotowały szampony , których ceny przekroczyły 10%. Dodatkowo, ser, kawa i oleje roślinne podrożały o około 3%. Nieznaczne podwyżki cen odnotowały również inne kosmetyki, a nawet makarony.