Exim Tours z ogromną karą od UOKiK. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta ogłosił, że firma Exim została obciążona karą w wysokości 20 mln zł za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Klienci korzystający z oferty biura mieli nie tylko zmieniane hotele. „Konsumenci, którzy nie akceptowali zmian i rezygnowali z wyjazdów, byli niesłusznie obciążani opłatami za odstąpienie od umowy” – informuje UOKiK. Biuro podróży złożyło apelację do sądu.
/123RF/PICSEL
Znane biuro podróży z karą od UOKiK. Urząd zareagował na skargi od klientów dotyczące praktyk Exim Tours. W trakcie postępowania ujawniono, że firma bezprawnie wprowadzała jednostronne zmiany w warunkach wycieczek, nie mając do tego podstaw w umowie zawartej z konsumentem. Wysokość kary wynosi miliony złotych.
Exim Tours z karą od UOKiK
UOKiK opublikował komunikat o nałożeniu kary na Exim Tours. Popularne biuro podróży znalazło się pod obserwacją urzędników z powodu praktyk stosowanych wobec klientów. Zmiany, które działały na niekorzyść klientów kupujących wycieczki u tej firmy, dotyczyły m.in. zmiany miejsca zakwaterowania, wyłączenia basenu z użytku czy braku klimatyzacji w pokoju.
Reklama
Co więcej, same zmiany nie byłyby tak dużym problemem, gdyby były wprowadzane zgodnie z prawem, a tego zdaniem UOKiK zabrakło. Exim Tours miał nie informować klientów „o możliwości bezkosztowego rozwiązania umowy, a także wprowadzał w błąd co do warunków uzyskania uzasadnienia wysokości opłaty za odstąpienie od umowy”.
UOKiK w poniedziałek, 17 lutego ogłosił, że spółka Exim została ukarana za swoje praktyki karą w wysokości 20 mln zł. To jednak nie koniec sprawy.
Biuro podróży odwołało się od kary UOKiK
„Konsumenci muszą mieć pewność, że warunki umów, które podpisują, będą przestrzegane. Kupując zorganizowany wyjazd, nie mogą czuć się jak podróżujący w nieznane. Niedopuszczalne jest wprowadzanie jednostronnych zmian w warunkach wycieczek bez podstawy w umowie, a także brak rzetelnych informacji o prawach konsumentów, w tym o możliwości bezkosztowego rozwiązania umowy w przypadku zmiany istotnych postanowień. Działania Exim ograniczały prawa konsumentów i podważały ich zaufanie do firmy” – wyjaśnia Tomasz Chróśtny, prezes UOKiK.
Sama kara wynosząca 20 mln zł oraz decyzja urzędu nie jest jeszcze prawomocna. Mimo że Exim Tours zaprzestało już praktyk uznanych za wadliwe, biuro podróży postanowiło skorzystać z możliwości odwołania się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dopiero po uprawomocnieniu się decyzji, klienci poszkodowani w wyniku działań Exim Tours otrzymają informację o decyzji oraz o tym, że na ich konta wrócą niesłusznie pobrane opłaty związane z rzekomym odstąpieniem od umowy.
„Klienci, którzy nie wykorzystali otrzymanych voucherów lub nie skorzystali z alternatywnych wydarzeń, będą mogli również żądać zwrotu pieniędzy” – dodaje UOKiK w komunikacie.
Zabrakło kluczowych informacji
Zarzuty stawiane przez UOKiK wobec Exim Tours dotyczyły między innymi informacji przekazywanych klientom. Urząd wskazał, że bezprawne praktyki biura podróży polegały na wprowadz