Rosyjska flota cieni pod presją — Panama blokuje rejestrację starych tankowców
Iwona Trusewicz
Reklama
Od sierpnia, zgodnie z decyzją Panamskiego Urzędu Morskiego (Panama Maritime Authority, PMA), kraj wstrzymał rejestrację tankowców, które mają więcej niż 15 lat – poinformowała panamska instytucja. Dodatkowo, co trzy miesiące PMA przeprowadzi dodatkowe inspekcje, aby zapewnić przestrzeganie wymogów certyfikacyjnych przez statki pływające pod flagą Panamy – będącego drugim co do wielkości rejestratorem statków handlowych na świecie. Jeśli jednostka nie spełni przepisów, jej rejestracja zostanie unieważniona, a flaga odebrana.
Reklama Reklama
Jak zaznacza „The Moscow Times”, działania podjęte przez panamskie władze będą miały wpływ na znaczną część floty cieni Kremla. Według Dryad Global, flota ta na początku tego roku liczyła około 600 jednostek. W trakcie wojny na Ukrainie, wywołanej przez Putina, flota zwiększyła się sześciokrotnie. Średni wiek tankowców transportujących rosyjską ropę z ominięciem sankcji wynosi 20–25 lat, co prawie dwukrotnie przewyższa średnią dla podobnych statków na świecie (13 lat).
Eksperci z fińskiego ośrodka CREA szacują, że co najmniej jedna trzecia rosyjskiej floty cieni to jednostki starsze niż 20 lat. Niektóre z nich mają nawet pół wieku. Zazwyczaj są to tankowce, które miały zostać zezłomowane, zanim Rosjanie wykupili je od zachodnich, głównie greckich i cypryjskich armatorów, przez podstawione lub zarejestrowane np. w ZEA firmy.
Zwykle takie tankowce nie mają ubezpieczenia na warunkach zapewniających „ochronę i odszkodowanie”. Oznacza to, że w przypadku ewentualnego incydentu, w tym wycieku ropy, koszty usuwania skutków będą musiały ponieść państwa, na których wodach doszło do katastrofy – wskazuje CREA.
Obecnie ponad 400 tankowców znajduje się na czarnych listach USA, Unii Europejskiej oraz