Nowy robot efektywnie sprząta pokoje i uzupełnia kosmetyki oraz ręczniki
Michał Duszczyk
Roboty zrewolucjonizują branżę hotelarską – maszyny zastąpią ludzi w pracach fizycznych, realizując powierzone zadania szybciej i z większą precyzją, a także bez przerwy na kawę. Dowodem na to jest humanoid H1, który został zaprojektowany specjalnie dla tej branży.
Jakie umiejętności ma hotelowy humanoid?
Inżynierowie z chińskiej firmy Zerith stworzyli go tak, aby mógł sprzątać oraz obsługiwać gości w hotelach na całym globie. Dzięki elastycznym, wszechstronnym kółkom i regulowanej wysokości korpusu, H1 porusza się sprawnie nawet w zatłoczonych i wąskich korytarzach hotelowych, adaptując się do różnych układów wnętrz. Robot ten nie tylko odkurza podłogi, ale również szoruje prysznice, toalety i umywalki, a także samodzielnie opróżnia kosze na śmieci oraz uzupełnia zapasy kosmetyków i ręczników. Ma zdolność schylania się, by podnieść przedmioty z podłogi i umieścić przybory toaletowe na półkach, unikając przy tym kolizji z meblami oraz gośćmi. Jak informuje serwis Interesting Engineering, to poziom precyzji, którego brakuje wielu obecnym robotom usługowym.
W przeciwieństwie do znanego Optimusa Tesli, który koncentruje się na pracach domowych, Zerith H1 został zaprojektowany z myślą o „komercyjnej obsłudze gości”. Hotele to środowisko wyjątkowo wymagające: ciasne przestrzenie, różnorodne powierzchnie i konieczność wykonywania powtarzalnych, precyzyjnych zadań na wysokim poziomie.
Roboty zdominują hotele. Czy zabiorą miejsca pracy?
Chiński start-up już zapowiada nowe wersje H1. Robot będzie mógł umożliwiać gościom zamawianie usług poprzez aplikację. Taki wielofunkcyjny asystent „na żądanie” dostarczy na przykład zamówienie do pokoju lub posprząta go o wyznaczonej porze. Humanoid ma również zdolność samodzielnego wykrywania, kiedy gość opuścił hotel, aby w tym czasie