Nauczyciel czy chatbot? AI rewolucją w szkole

Nauczyciel Czy Chatbot Ai Rewolucj W Szkole 9147c48, NEWSFIN

Boty zaczęły już funkcjonować w szkołach – według badań NASK. Co czwarty nauczyciel korzysta z narzędzi generatywnych. Uczniowie również chętnie sięgają po AI. Pedagodzy mają jednak wiele obaw dotyczących tej technologii.

Foto: AdobeStock

Michał Duszczyk

Generatywna sztuczna inteligencja (genAI) staje się integralną częścią polskiej edukacji, zapewniając nauczycielom oszczędność czasu oraz nowe, twórcze możliwości. Uczniowie także korzystają z tych narzędzi. Mimo oporu wobec zmian, a wielu nauczycieli czuje się nieprzygotowanych na ewolucję swojej pracy, to – niezależnie od naszych pragnień – AI już jest w klasach: uczniowie samodzielnie wykorzystują ją do tłumaczenia tekstów czy wykonywania prac domowych.

Jakie korzyści przyniesie AI w edukacji?

Z raportu NASK „Generatywna sztuczna inteligencja w polskiej szkole. Przecieranie szlaków” wynika, że już co czwarty nauczyciel klas 4–8 szkół podstawowych korzysta z AI. Co istotne, mimo sceptycyzmu, pedagodzy dostrzegają konkretne zalety wynikające z jej używania. Głównym motywem jest chęć zaoszczędzenia czasu – automatyzację rutynowych zadań jako kluczową korzyść uznało 64 proc. respondentów. Jak pokazuje praktyka, ChatGPT i podobne narzędzia są wykorzystywane do szybkiego tworzenia scenariuszy zajęć, prezentacji, a nawet testów. AI wspiera również zadania administracyjne, takie jak pisanie raportów czy korespondencji z rodzicami. Dodatkowo, genAI sprzyja personalizacji procesu nauczania. Z tej opcji korzystało 28 proc. nauczycieli, którzy używali AI do pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, w tym z uczniami neuroatypowymi oraz tymi z innych krajów, na przykład z Ukrainy. Pedagodzy akcentują także, że genAI, wprowadzając do lekcji elementy zabawy i interaktywności, potrafi skutecznie angażować i motywować młodych ludzi. Niektórzy nauczyciele wykorzystują ją nawet w kreatywny sposób podczas lekcji wychowawczych (np. prosząc chatbota o rozwiązanie hipotetycznego konfliktu, aby pokazać uczniom techniki argumentacji oraz uczyć ich krytycznego myślenia wobec generowanych treści).

Problem polega na tym, że obawy nadal dominują nad entuzjazmem. Badanie wskazuje, że przeważające uczucie związane z wprowadzaniem AI do szkół to niepokój – 81 proc. nauczycieli obawia się, że młodzież stanie się uzależniona od tej technologii. Lęk ten często wynika z braku wiedzy oraz poczucia utraty kontroli nad procesem edukacyjnym.

Jakie bariery stoją przed szkołami?

– Nauczyciele

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *