Jak podała w czwartek agencja Reuters, powołując się na wspólne oświadczenie organizacji medialnych, kilka niezależnych platform informacyjnych w Turcji może zostać zamkniętych w wyniku zmian algorytmów wprowadzonych przez Google, które doprowadziły do drastycznego spadku liczby czytelników.
W wymienionym ogłoszeniu przedstawiciele serwisów informacyjnych twierdzą, że zmiany w algorytmach Google od końca stycznia doprowadziły do wyeliminowania większości ruchu czytelników na ich stronach , który wcześniej był kierowany za pośrednictwem funkcji Google znanych jako „Discover” i „News”. Spowodowało to znaczne szkody finansowe dla tych serwisów.
„Niezależne organizacje informacyjne, takie jak T24, Medyascope, Diken i Birgun, twierdzą, że modyfikacje Google'a utrudniły opinii publicznej dostęp do wiadomości i wyraziły zamiar podjęcia kroków prawnych” – podała agencja Reuters.
Rzecznik Google, który poprosił o zachowanie anonimowości, oświadczył, że zmiany nie dotyczą konkretnych stron internetowych, lecz mają na celu poprawę ogólnej wydajności wyszukiwania.
„Nie manipulujemy wynikami wyszukiwania, nie dostosowujemy naszych produktów ani nie wdrażamy naszych zasad w celu faworyzowania lub utrudniania jakiegokolwiek konkretnego punktu widzenia” – oświadczyła firma.
Niezależne media w Turcji w dużym stopniu polegają na przychodach z narzędzi Google, ponieważ prywatne przedsiębiorstwa wahają się przed reklamowaniem się na niezależnych platformach, według Reuters. W środę niezależna organizacja informacyjna Gazete Duvar ogłosiła zamknięcie z powodu strat przychodów wynikających ze zmian algorytmu Google i rosnącej inflacji.
„W 2024 r. Turcja zajęła 158. miejsce na 180 krajów w Indeksie Wolności Prasy Reporterów Bez Granic” – przypomina Reuters, zauważając, że raport wskazuje, że około 90 proc. tureckich mediów znajduje się pod wpływem rządu. (PAP)
ściana/ ap/