Fałszywe inwestycje i phishing. Skala oszustw finansowych w Polsce gwałtownie rośnie

Zespół CSIRT KNF powiadomił CSIRT NASK o 51 241 domenach phishingowych do zablokowania w 2024 r., co oznacza wzrost o około 70% rok do roku, zgodnie z raportem z rocznego dokumentu Computer Security Incident Response Team Komisji Nadzoru Finansowego. Ponadto CSIRT KNF oznaczył 45 985 niebezpiecznych domen powiązanych z oszukańczymi inwestycjami.

Faszywe Inwestycje I Phishing Skala Oszustw Finansowych W Polsce Gwatownie Ronie 5257542, NEWSFIN

zdjęcie: tete_escape // Postać 3D/Shutterstock

Rosnącą skalę zagrożeń, z jakimi spotykają się użytkownicy Internetu, ilustruje rosnąca liczba domen phishingowych zidentyfikowanych przez CSIRT KNF (cyberatak mający na celu wyłudzenie poufnych informacji od osób fizycznych – PAP). Liczba wykrytych domen oszukańczych wzrosła z 17 200 w 2022 r. do 30 140 w 2023 r., osiągając 51 241 w 2024 r.

Ponadto w 2024 r. CSIRT KNF odnotował 10 951 fałszywych reklam w mediach społecznościowych, które wymagały zablokowania. Najwięcej takich reklam odnotowano w maju (1699) i lipcu (1455), a najmniej w marcu (436) i grudniu (432).

Podkreślono również, że CSIRT KNF oznaczył aż 45 985 niebezpiecznych domen powiązanych z fałszywymi inwestycjami, co stanowi 89,4 proc. wszystkich zgłoszonych domen.

„Reklamy fałszywych inwestycji zidentyfikowane przez CSIRT KNF stanowią jedno z głównych zagrożeń skierowanych do użytkowników rynku finansowego w Polsce. Tego typu ataki zachęcają ofiary do inwestowania pieniędzy w projekty lub produkty inwestycyjne, które w rzeczywistości nie istnieją” – stwierdzono.

Według raportu, wizerunki polityków były wykorzystywane głównie w tym celu, stanowiąc 26 procent, podczas gdy celebryci stanowili 14 procent domen zgłoszonych przez zespół promujących oszukańcze inwestycje. Spółki Skarbu Państwa stanowiły 11 procent, podczas gdy przedsiębiorcy stanowili tylko 6 procent.

„Znaczna część reklam fałszywych inwestycji obejmowała również oszustwa związane z obietnicą odzyskania utraconych środków. Wiele reklam zawierało wizerunki spółek Skarbu Państwa. Najniższy odsetek przypisano przestępstwom, w których cyberprzestępcy wykorzystywali wizerunki osób wpływających na opinię publiczną, instytucji bankowych

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *