Zgodnie z raportem Otodom zatytułowanym „Szczęśliwy dom: emocje w kwadracie” z 2024 r. 46% osób uważa dostęp do terenów zewnętrznych, takich jak balkony, loggie lub tarasy, za najważniejszy czynnik wpływający na ich szczęście w domu. Ten schemat jest widoczny od początku pandemii. Ponadto trwający trend pracy zdalnej sprawił, że spędzamy więcej czasu w domach, co wywołało chęć optymalizacji każdego metra kwadratowego naszych przestrzeni życiowych. W związku z tym coraz częściej postrzegamy tereny zewnętrzne jako przedłużenie naszych wnętrz.
Tereny zewnętrzne pozostają bardzo ważne
Podczas pandemii wielu z nas doceniło wartość posiadania balkonu lub tarasu w naszych domach. Świadczą o tym wyniki raportu „Chciałbym mieszkać. Czego Polacy oczekują od domu?” przeprowadzonego przez ThinkCo w 2022 roku. Wówczas ponad 50% uczestników przyznało, że ich doświadczenia w czasie lockdownu zwiększyły znaczenie posiadania prywatnej przestrzeni na zewnątrz — czy to ogrodu, balkonu czy tarasu. Ponadto 41% respondentów zaczęło bardziej skupiać się na możliwości spędzania czasu poza swoimi mieszkaniami. Dziś możemy stwierdzić, że rosnące znaczenie przestrzeni na zewnątrz to nie tylko ulotny trend, ale raczej trwała zmiana. Prawie połowa uczestników zeszłorocznego badania Otodom wskazała dostęp do balkonu jako kluczowy czynnik wpływający na ich dobre samopoczucie w domu.
– Rozmowy z klientami potwierdzają, że prywatne przestrzenie zewnętrzne są kluczowym aspektem branym pod uwagę przy zakupie apartamentu. Najbardziej pożądane nieruchomości mają balkony, loggie lub tarasy o ponadprzeciętnych rozmiarach, pozwalające mieszkańcom na integrację różnych funkcji w tej samej przestrzeni. Kupujący cenią również wszelkie innowacje, które zwiększają komfort korzystania z balkonów – mówi Jakub Kwiecień, Sales Manager inwestycji First District, TDJ Estate .
Znaczącym przykładem takich innowacji jest elastyczny system przeszkleń wdrożony w katowickiej dzielnicy First District. System ten umożliwia przekształcenie loggii w ogród zimowy, przestrzeń roboczą, strefę relaksu lub miejsce spotkań towarzyskich. Gdy panele są całkowicie zamknięte, może służyć jako przytulne biuro domowe nawet przy niesprzyjającej pogodzie. W przeciwieństwie do tradycyjnych rozwiązań, takie podejście pozwala na adaptacyjną transformację przestrzeni w zależności od potrzeb lub warunków zewnętrznych.
– Zmiany w naszym stylu życia wskazują, że dobrze zaprojektowane mieszkanie to dziś coś więcej niż tylko układ wnętrza i specyfikacje. Mieszkańcy coraz częściej poszukują przemyślanie zaprojektowanych przestrzeni wspólnych do relaksu, rekreacji i zabawy z dziećmi. Naszym celem było zachęcenie mieszkańców do korzystania z przestrzeni poza ich mieszkaniami. Zaprojektowane loggie mają służyć jako naturalne przedłużenie codziennych funkcji mieszkania, zapewniając możliwości delektowania się poranną kawą lub niedzielnym śniadaniem, podziwiania widoków, pracy zdalnej z laptopem lub relaksu w hamaku w osłoniętej przestrzeni zewnętrznej. Po trudnych okresach zamknięcia i izolacji, teraz zdajemy sobie sprawę z wartości posiadania dodatkowej przestrzeni funkcjonalnej, która oferuje bezpośredni kontakt z otoczeniem, mówi Przemo Łukasik ze studia Medusa Group, odpowiedzialnego za projekt architektoniczny Pierwszej Dzielnicy .
(Wielo)funkcjonalność jest kluczem
Nasze oczekiwania co do przestrzeni, w której żyjemy, są niewątpliwie kształtowane przez rosnący trend pracy zdalnej, który wymusza konieczność łączenia wielu funkcji na tej samej przestrzeni.
Według danych ThinkCo, aż 75% Polaków wskazuje, że pandemia zmusiła ich do reorganizacji wnętrz, aby ułatwić pracę zdalną. Chociaż praca zdalna może nie być dziś tak powszechna jak kilka lat temu, model hybrydowy nadal się rozwija. W badaniu Pracuj.pl z 2024 r. 49% respondentów stwierdziło, że praca częściowo z domu jest ich preferowanym rozwiązaniem. Ponadto badania Cushman & Wakefield pokazują, że nawet jedna trzecia Polaków jest obecnie zaangażowana w hybrydowy model pracy.
Analizując wyniki tych badań, widać wyraźnie, że funkcjonalność jest głównym zmartwieniem kupujących. ThinkCo podaje, że 87 procent Polaków preferuje praktyczne i funkcjonalne apartamenty. Ten trend rozciąga się na przestrzenie zewnętrzne, wpływając na praktyki budowlane i projektowe naszych środowisk życia.
REKLAMA: REKLAMA: REKLAMA: