W 2023 i 2024 roku w Polsce najchętniej mówiło się o sztucznej inteligencji. Jednak, jak wynika z analiz DII, jedynie 3,7 proc. polskich firm wdrożyło ją ubiegłym roku.
Według Digital Intensity Index (DII), wskaźnika klasyfikującego firmy na podstawie poziomu wykorzystania technologii cyfrowych, w 2023 roku 21,2 proc. polskich przedsiębiorstw osiągnęło wysoki lub bardzo wysoki poziom intensywności cyfrowej, podczas gdy średnia dla 27 krajów Unii Europejskiej wynosi 25,2 proc.
Okazuje się, że w ubiegłym roku w całej Unii Europejskiej średnio 8 proc. przedsiębiorstw zaimplementowało rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji. Tymczasem w Polsce było to 3,7 proc. Poza tym od unijnej średniej odstajemy również w kwestiach: analizy danych (Polska – 19,3 proc. i UE – 33,2 proc.), wykorzystania e-faktur (Polska – 13,2 proc. i UE – 32,2 proc.), użycia usług chmurowych (Polska – 19,2 proc. i UE – 34 proc.) czy nawet wykorzystania systemów ERP (Polska – 31,9 proc. i UE – do 38 proc.).
ReklamaZobacz takżeWarte uwagi: 300 zł na zakupy i do 2700 zł w innych bonusach za Konto Firmowe Online w Santander Banku Polska. Bezwarunkowe 0 zł za otwarcie i prowadzenie
Sztucznej inteligencji nie warto wdrażać na pokaz?
Jak wynika z raportu „Wired for AI” autorstwa EY i Liberty Global, nasz kraj znajduje się na 7. miejscu, jeśli chodzi o perspektywy związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. W ciągu najbliższych pięciu lat zdolność produkcyjna Polski wytworzona dzięki wsparciu AI ma odpowiadać pracy 4,9 mln osób. Dzięki temu nasz kraj może zyskać 90 mld dolarów rocznie.
– Sztuczną inteligencję trzeba traktować tak, jak każdą inną technologię. Nie warto wdrażać jej dla samego wdrożenia i na pewno nie po to, żeby pokazać, że jesteśmy szybsi niż inni – mówi Michał Makowski, ekspert z NTT DATA. – Najpierw trzeba wiedzieć, w czym ma nam pomóc i jakie wymierne korzyści przynieść, jak zintegrujemy ją z innymi rozwiązaniami. Po drugie, warto przyjrzeć się posiadanym aplikacjom. Może się okazać, że system, którego już używamy, został w międzyczasie wzbogacony przez producenta o AI. Nie chodzi o to, aby nie korzystać z nowych technologii, ale robić to, wpisując je mądrze we własne potrzeby i istniejącą architekturę – dodaje ekspert.
Z raportu „Wired for AI” wynika, że blisko co drugie miejsce pracy (49 proc.) w ciągu najbliższych 3-5 lat skorzysta na wdrożeniu rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji.
Konieczne przyspieszenie cyfryzacji
Unia Europejska zakłada, że głównymi celami cyfrowymi realizowanymi przez firmy, powinny być usługi chmurowe, Big Data oraz AI. Raport „State of the Digital Decade” ocenia, że do 2030 r. będzie je wykorzystywało około 75 proc. europejskich przedsiębiorstw. Aktualnie są one jeszcze dalekie od realizacji tych planów i potrzebne są dalsze inwestycje.
Jak wynika z predykcji UE, jeśli nic się nie zmieni do 2030 r., jedynie 20 proc. firm będzie wykorzystywało sztuczną inteligencję.
– Do osiągnięcia celów UE polskie firmy mają jeszcze długą drogę, ale wiele wskazuje na to, że cyfrowe technologie, w tym AI, będą coraz chętniej i powszechniej wdrażane – uważa Wojciech Stramski, prezes Beyond.pl, przedstawiciel branży data center. – Świadczy o tym choćby dynamiczny rozwój centrów danych, od których zależy cała cyfrowa gospodarka i technologiczna rewolucja. Polska już teraz jest największym rynkiem Europy Centralnej w tym obszarze, a jej wpływ na europejski rynek centrów danych konsekwentnie się zwiększa. Do roku 2030 roku średni roczny wzrost ma wynieść imponujące 25 proc. i przekroczyć 500 MW w porównaniu do dzisiejszych 173 MW. Operatorzy centrów danych przygotowują się również na obsłużenie zapotrzebowania ze strony projektów AI. Zlokalizowanie w Polsce kompetencji związanych z utrzymaniem infrastruktur wysokiej gęstości wymaganych przy projektach AI będzie impulsem dla lokalnych przedsiębiorstw, aby intensyfikować cyfryzację oraz wykorzystywać AI do budowy przewag konkurencyjnych – dodaje.
Dla 70 proc. firm najważniejszą technologią jest AI
Dla 91,3 proc. przedstawicieli polskich firm do kluczowych elementów strategii transformacji procesów biznesowych istotna jest automatyzacja procesów, a dla 79,8 proc. duże znaczenie ma standaryzacja – wynika z badania ABSL. Natomiast 7 na 10 przedstawicieli przedsiębiorstw za najważniejszą technologię uznało sztuczną inteligencję – jej wdrożenie lub rozbudowę. Analitykę danych/Big Data wskazało 64,4 proc. badanych, natomiast systemy ERP – ich implementację, standaryzację lub aktualizację – 40,4 proc.
– Polskie firmy są świadome zarówno możliwości wykorzystania nowych technologii, jak i również potrzeby ciągłych inwestycji. Mają jednak pewne obawy, które wynikają w głównej mierze z wysokich kosztów wdrożenia nowych rozwiązań oraz z braku wiedzy, doświadczenia i wykwalifikowanych specjalistów – uważa Monika Lalasz, dyrektor finansowa NTT DATA Business Solutions. – Rozwiązaniem oraz ułatwieniem dla firm jest np. możliwość skorzystania z różnych rodzajów dofinansowania czy odliczenia od podatku kosztów inwestycji.