Przyszłość cyfrowej Europy zależy nie tylko od technologii, lecz również od skutecznego wsparcia dla firm w ich rozwoju. Amazon Development Center Poland (ADCP) pomaga przedsiębiorcom wdrażać sztuczną inteligencję i nowoczesne rozwiązania, które mogą zmienić oblicze całej gospodarki.
Cyfryzacja biznesu w Europie to jedno z najważniejszych wyzwań naszych czasów. Nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, mają potencjał stać się katalizatorem zmian, przyspieszając rozwój gospodarczy i zwiększając konkurencyjność przedsiębiorstw. Aby ten potencjał mógł zostać w pełni wykorzystany, niezbędne są: spójne regulacje, inwestycje oraz ścisła współpraca między sektorem prywatnym, publicznym i naukowym. Na Europejskim Forum Nowych Idei (EFNI) 2024 dużo uwagi poświęcono roli sztucznej inteligencji w kształtowaniu przyszłości cyfrowej Europy. Lucyna Chwastowska, dyrektorka globalna ds. rozwoju technologii AI, syntezy mowy i audio w Amazon, opowiedziała, jak ADCP uczestniczy w procesie kreowania ekosystemu sprzyjającego rozwojowi AI w Polsce i na całym kontynencie.Amazon – lider w dziedzinie GenAI
ADCP od wielu lat inwestuje w rozwój sztucznej inteligencji, a jego centra badawczo-rozwojowe w Gdańsku, Warszawie i Krakowie mają istotny wpływ na globalne innowacje firmy. Historia Amazon w Polsce rozpoczęła się w 2013 r., gdy firma kupiła start-up IVONA Software – lidera w technologii zamiany tekstu na mowę. To właśnie IVONA stała się podstawą głosu asystenta Alexa, który dziś działa na ponad 500 mln urządzeń na całym świecie. – Jesteśmy dumni, że rozwiązania tworzone w Polsce są wykorzystywane globalnie. To pokazuje, że Polska ma ogromny potencjał innowacyjny i może współtworzyć zaawansowane technologie na światowym poziomie – podkreśliła Lucyna Chwastowska. Tworzenie technologii to tylko część cyfrowej transformacji. Równie ważny jest dostęp do nowych rozwiązań i umiejętność ich praktycznego wykorzystania – w tym obszarze Polska i Europa nadal mają wiele do zrobienia. Aby zwiększyć globalną konkurencyjność, potrzebne są inwestycje w infrastrukturę oraz rozwój kompetencji cyfrowych. Obecnie, ze względu na brak tych zasobów, sztuczna inteligencja częściej znajduje zastosowanie w większych firmach. Jak wynika z badania „Unlocking Europe’s AI Potential”, przeprowadzonego przez Strand Partners na zlecenie Amazon Web Services (AWS), z AI korzysta już 51 proc. dużych przedsiębiorstw, a tylko 31 proc. z sektora MŚP.
Sztuczna inteligencja także dla MŚP
Pomimo nieustannego rozwoju sztucznej inteligencji, mniejsze firmy wciąż borykają się z licznymi barierami utrudniającymi wdrażanie nowoczesnych technologii. Są nimi m.in. problemy z pozyskaniem wykwalifikowanych specjalistów, wysokie koszty implementacji oraz nieścisłości regulacyjne. Amazon Development Center Poland dostrzega te wyzwania i aktywnie wspiera demokratyzację GenAI, udostępniając narzędzia i programy, które pomagają przedsiębiorcom wdrażać nowoczesne technologie i niwelować luki kompetencyjne. W ramach inicjatywy Amazon Small Business Accelerator firma przeszkoliła już 130 tys. przedsiębiorców z Europy, pomagając im rozwijać umiejętności cyfrowe oraz korzystać z technologii, takich jak chmura obliczeniowa i sztuczna inteligencja. Lucyna Chwastowska zwróciła uwagę na potrzebę wspierania innowacji na wielu poziomach. – Firmy mogą wspierać mniejszych przedsiębiorców w byciu globalnymi od samego początku, oferując im dostęp do platform e-commerce i nowoczesnych technologii, takich jak AI. Amazon udostępnia też za darmo indywidualnym programistom m.in. asystenta kodowania CodeWhisperer, aby umożliwić im rozwój bez konieczności ponoszenia dużych inwestycji – mówiła dyrektorka zarządzająca Amazon Development Center Poland (ADCP).
Współpraca trójsektorowa to podstawa
Transformacja cyfrowa w Polsce i Europie wymaga silnej współpracy między biznesem, rządem i sektorem naukowym, co doskonale ilustruje model Triple Helix. W tym mechanizmie uczelnie pełnią funkcję motorów innowacji, które wspierają rozwój gospodarki i technologii poprzez bliską współpracę z biznesem i administracją. – Niezbędne jest dofinansowanie uczelni i stworzenie narodowej chmury badawczej, zapewniającej inżynierom dostęp do bardzo kosztownych technologii. Współpraca między sektorem publicznym a prywatnym powinna być ukierunkowana i oparta na odpowiednich regulacjach oraz systemie zachęt dla przedsiębiorców, którzy chcą wdrażać nowoczesne rozwiązania. Biznes zaś może zająć się edukacją i dostarczeniem nowych kompetencji osobom, które już są na rynku pracy i chcą się przebranżowić – przekonywała Lucyna Chwastowska. Amazon deklaruje gotowość do dalszej współpracy z europejskimi instytucjami i polskim sektorem publicznym, aby wspólnie budować cyfrowy ekosystem. Demokratyzacja sztucznej inteligencji może przynieść znaczące korzyści. Według wspomnianego badania Strand Partners na zlecenie Amazon Web Services, do 2030 r. europejska gospodarka może zyskać ponad 600 mld euro, a pełna realizacja celów dekady cyfrowej mogłaby uwolnić wartość szacowaną na 3,4 bln euro. PARTNEREM PUBLIKACJI JEST AMAZON DEVELOPMENT CENTER POLAND