Blik to jedna z najpopularniejszych cyfrowych metod płatności w Polsce. System jest dostępny w największych bankach, a korzysta z niego ponad 17 mln użytkowników. Może się zdarzyć, że jeden klient ma kilka kont bankowych. Czy w takiej sytuacji może korzystać z Blika w każdym z nich?
Takie pytanie zadał nam jeden z czytelników. Ma kilka rachunków i chciałby usystematyzować swoją wiedzę na temat tego, z ilu „blików” może korzystać. Czy Blik przypisany jest do jednego użytkownika, czy można z niego korzystać równocześnie w kilku bankach. Poprosiliśmy o wyjaśnienie tej kwestii przedstawicieli Polskiego Standardu Płatności – operatora Blika.
Można korzystać z różnych aplikacji
– Korzystanie z Blika (z kont bankowych) w różnych bankach jest możliwe, ponieważ jego funkcje są od siebie niezależne. Kody Blik można wygenerować w każdej aplikacji bankowej, w której użytkownik posiada rachunek – tłumaczą przedstawiciele biura prasowego PSP.
Zobacz takżePolecamy: Twój bank podnosi opłaty? Znajdź tańsze konto i odbierz bonusy. Sprawdź!
Dodają, że podczas płatności Blikiem pieniądze zostaną pobrane z konta w banku, z którego aplikacji wygenerowano kod, a następnie zaakceptowano transakcję za pomocą PIN-u. To samo dotyczy płatności zbliżeniowych Blik – można je uruchomić w kilku miejscach jednocześnie. Jednak wybór, z którego konta realizowana jest transakcja, dokonywany jest w ustawieniach NFC telefonu.
Należy wskazać jeden numer do odbierania przelewów
– W przypadku przelewów na numer telefonu (P2P) należy rozróżnić wysyłanie i odbieranie środków. Wysyłanie przelewu nie wymaga powiązania numeru telefonu z konkretnym kontem bankowym – wystarczy wybrać odbiorcę bądź wpisać jego numer telefonu i zlecić przelew z wybranej aplikacji mobilnej banku. Natomiast aby odebrać przelew, konieczne jest zarejestrowanie numeru telefonu w usłudze przelew na telefon Blik w aplikacji mobilnej tego banku, na konto którego użytkownik chce otrzymywać pieniądze. Tylko wtedy pieniądze przechodzą natychmiast do wybranego banku. Numer telefonu do odbioru przelewów na telefon Blik może być przypisany tylko do jednej aplikacji bankowej – informuje PSP.
Można jednak to powiązanie zmieniać w zależności od potrzeb – rejestrując numer w usłudze w nowo wybranym banku, zostanie on automatycznie wyrejestrowany ze starego i przelewy będą przychodzić do nowego banku.
Ogromna popularność Blika
Płatności mobilne Blik cieszą się ogromną popularnością wśród użytkowników aplikacji mobilnych. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku użytkownicy systemu zrealizowali za jego pomocą przeszło 1,1 mld operacji, czyli o 40 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Od stycznia do czerwca br. największy wzrost procentowy pod względem liczby transakcji odnotowano w segmencie POS, gdzie liczba płatności Blikiem wzrosła o 58 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza 2023 roku. Użytkownicy zrealizowali w tym kanale 258 mln operacji, z czego ponad 100 mln odbyło się zbliżeniowo.
Mimo to największy udział w całkowitej liczbie transakcji nadal przypada płatnościom online – stanowią one niemal 49 proc. wszystkich płatności Blikiem.