Jakość Twojego doświadczenia życiowego zależy nie tylko od sąsiedztwa, atrakcyjności obszaru lub dostępności Twojego miejsca pracy lub instytucji edukacyjnej, ale także od sposobu administrowania nieruchomością. Wydatki związane z utrzymaniem budynku i atrakcyjnością wizualną otoczenia zależą od działań zarządców nieruchomości. Zarządca nieruchomości pełni funkcję łącznika między najemcami a właścicielami budynku. Poznaj ich obowiązki i dowiedz się, co powinno zostać uwzględnione w umowie o zarządzanie nieruchomością.
Jakie tematy zostaną omówione w tym artykule?
- Kim jest zarządca nieruchomości?
- Jakie są obowiązki zarządcy nieruchomości?
- Umowa o zarządzanie nieruchomością
- Rozwiązanie umowy o zarządzanie nieruchomością
- Odpowiedzialność cywilna zarządcy nieruchomości
- Obowiązki zarządcy nieruchomości
- Podsumowanie kierownika wspólnoty mieszkaniowej lub innych obiektów
- Często zadawane pytania
- Jakie są obowiązki zarządcy nieruchomości?
- Kiedy konieczny jest zarządca nieruchomości?
- Jakie obowiązki ma menedżer?
- Jaki jest inny termin określający zarządcę nieruchomości?
Kim jest zarządca nieruchomości?
Podstawowa rola zarządcy nieruchomości jest jasna z samego tytułu. Ta osoba jest przede wszystkim odpowiedzialna za nadzorowanie obiektów budynku. Możesz rozważyć różne zadania, które można zaobserwować codziennie w swoim miejscu zamieszkania, takie jak utrzymanie części wspólnych, odnawianie elewacji, zarządzanie systemem domofonowym lub koszenie trawnika. Jednak ta osoba nie jest osobą, która będzie udzielać wskazówek w takich kwestiach, jak podatki należne od dziedziczenia mieszkania.
Menedżer działa w imieniu konkretnej strony, zazwyczaj właściciela nieruchomości lub wspólnoty mieszkaniowej. W pierwszym przypadku może to dotyczyć osoby, która wynajmuje budynek najemcom i deleguje wszystkie zadania administracyjne i różne do firmy zarządzającej, ponieważ nie chce lub nie może zarządzać nim samodzielnie. Wspólnota mieszkaniowa natomiast składa się ze wszystkich osób, które posiadają jednostki w danym budynku — potencjalnie włączając w to Ciebie.
Czym zajmuje się zarządca nieruchomości?
Zakres ich odpowiedzialności jest określony w umowie zawartej z nimi. Zarządzanie nieruchomościami obejmuje podejmowanie decyzji i różne działania związane z daną nieruchomością i jej najemcami. Do obowiązków tych należą:
- Nadzór finansowy nad nieruchomością , oznaczający zarządzanie funduszami w celu zapewnienia, że budynek i jego otoczenie są właściwie utrzymywane, a także pokrycia wszystkich innych wydatków.
- Dbanie o dobry stan budynku , zwracając szczególną uwagę na komfort mieszkańców.
- Zapewnianie czystości i bezpieczeństwa w częściach wspólnych oraz na zewnątrz budynku.
- Regularne monitorowanie stanu technicznego budynku.
- Przeprowadzanie napraw i renowacji budynku, zazwyczaj finansowanych ze składek wszystkich mieszkańców.
- Negocjowanie kosztów z dostawcami usług komunalnych i wykonawcami.
Czy masz wiele nieruchomości dostępnych do wynajmu długoterminowego lub krótkoterminowego? Ty również możesz skorzystać z usług zarządcy nieruchomości. Może to skutkować zmniejszeniem dochodów, ale uwolni Cię od wielu uciążliwych zadań. Sprzątanie jednostek, renowacje i bieżące naprawy — to wszystko są obowiązki, które zarządca nieruchomości może kompleksowo obsłużyć. Mogą być również zobowiązani do pobierania czynszu i innych płatności od najemców, takich jak depozyty za mieszkania lub rozliczanie opłat związanych z lokalem.
Naturalnie, część dochodów musisz dzielić z nimi, ale jeśli nie masz czasu, aby samodzielnie nadzorować umowę najmu, jest to najrozsądniejsze rozwiązanie. A kto kwalifikuje się na menedżera? Te kwestie reguluje ustawa o zarządzaniu nieruchomościami.
Umowa o zarządzanie nieruchomością
Menedżer podejmuje określone obowiązki. Ich zakres jest określony w umowie o zarządzanie nieruchomością.
Podstawowe elementy powinny obejmować:
- numer licencji menedżera (jeśli dotyczy),
- oświadczenie potwierdzające posiadanie niezbędnych kwalifikacji zawodowych,
- szczegóły dotyczące ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.
Czy rozważasz podpisanie umowy o zarządzanie nieruchomością? Pamiętaj, że musi być ona w formie pisemnej lub elektronicznej. W przeciwnym razie zostanie uznana za nieważną. Ponadto trudno sobie wyobrazić, aby taka umowa została zawarta ustnie. Dokument musi jasno określać prawa i obowiązki obu stron. Bądź precyzyjny co do tego, za co będzie odpowiedzialny zarządca, np. za konkretne zadania administracyjne, zarządzanie finansami i interakcje z najemcami.