Unia Europejska zidentyfikowała strategie szybkiego reagowania na sabotaż lub uszkodzenia kabli podmorskich. Bruksela rozważa nabycie statków, które mogą ułatwić szybkie naprawy. Rozmowy z państwami członkowskimi są już w toku. Raporty wskazują, że koszt tego nabycia wynosi „setki milionów euro”. Temat ten został poruszony podczas Monachijskiej Konferencji Bezpieczeństwa, jak donosi portal branżowy gcaptain.com.
/ 123RF/PICSEL
Oświadczenie złożyła Henna Virkkunen, wiceprzewodnicząca wykonawcza Komisji Europejskiej ds. Suwerenności Technologicznej, Bezpieczeństwa i Demokracji. „Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, uznajemy, że istnieje pilna potrzeba podjęcia działań” – stwierdziła. Ponadto ujawniła, że rozmowy z państwami członkowskimi już się odbywają. Dyskusje te dotyczą skali inwestycji wymaganych do nabycia statków, z wzmiankami o „setkach milionów euro” i wskazują, że finansowanie będzie obejmować zarówno sektor publiczny, jak i prywatny.
Zakłócają przepływ danych
Ponad 95 procent globalnej transmisji danych odbywa się za pomocą kabli podmorskich. Kable te łączą kraje i kontynenty, ułatwiając jednocześnie dostęp do zasilania i Internetu. Każde uszkodzenie tych kabli może przerwać usługi cyfrowe, w tym łączność sieciową i transakcje finansowe. Coraz częstsze incydenty zmuszają dostawców usług telekomunikacyjnych do przekierowywania ruchu.
Reklama
Według gcaptain.com kable podmorskie są podatne na uszkodzenia, wynikające z naturalnych zjawisk, takich jak trzęsienia ziemi, a także wypadków z udziałem statków rybackich ciągnących sieci po dnie oceanu . Po inwazji Rosji na Ukrainę zakłócenia stały się bardziej powszechne na Morzu Bałtyckim, co skłoniło NATO do wzmocnienia działań monitorujących w tym obszarze.
Chociaż nie jest pewne, czy te zakłócenia są przypadkowe czy celowe, skłoniły UE do skoncentrowania się na wzmocnieniu swojej infrastruktury, co obejmuje wzmocnienie floty kontynentalnej przeznaczonej do napraw kabli. Ostatni incydent miał miejsce 25 grudnia, kiedy to kotwica została użyta do zerwania połączeń danych z dna morskiego między Estonią a Finlandią. Władze fińskie obecnie badają tę sprawę. Wcześniej podobne zdarzenia zgłosiły Szwecja i Norwegia.
Mała, przestarzała flota
Bruksela podkreśla, że branża jest obecnie zależna od ograniczonej, starzejącej się floty statków remontowych. Na świecie jest ich mniej niż 100. Ostatnio zwodowany statek wszedł do służby w 2023 r. i należy do Orange Marine, spółki zależnej francuskiej firmy telekomunikacyjnej Orange SA. Ten hybrydowy statek, kosztujący 50 mln euro (52,5 mln dolarów), ma za zadanie naprawiać uszkodzone podmorskie kable telekomunikacyjne, a także może obsługiwać kable energetyczne łączące morskie farmy wiatrowe.
Od rozpoczęcia inwazji Rosji na Ukrainę w 2022 r., wraz z późniejszymi międzynarodowymi sankcjami energetycznymi przeciwko Kremlowi, kraje zachodnie wyraziły obawy, że za tymi naruszeniami bezpieczeństwa może stać tzw. flota cieni. Statki te są zamieszane w transport rosyjskiej ropy z portów bałtyckich. Ich działania nie tylko naruszają prawo, ale także ich wiek i niewystarczające ubezpieczenie stanowią zagrożenie dla środowiska.
UE i firmy telekomunikacyjne
Departament suwerenności technologicznej, bezpieczeństwa i demokracji UE sugeruje, że metoda nabycia statków będzie obejmować przede wszystkim „partnerstwa publiczno-prywatne”. Zainteresowane strony w tej inicjatywie to Bruksela, państwa członkowskie UE i firmy telekomunikacyjne. Finansowanie zakupu statków „będzie pochodzić z obecnego budżetu, ponieważ następny budżet nie zostanie wdrożony przed 2028 r.”, jak donosi portal branżowy, powołując się na Komisję Europejską. Komisja zamierza ujawnić dalsze szczegóły w nadchodzących tygodniach.
W tym tygodniu delegacja z KE ma odwiedzić Finlandię, kraj pochodzenia pomysłodawcy inicjatywy i jedno z państw członkowskich najbardziej dotkniętych uszkodzeniami kabli. Bloomberg podaje, że Bruksela ma ujawnić trzy dokumenty dotyczące strategii obronnej, bezpieczeństwa wewnętrznego i gotowości.
Odtwarzacz wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News