Rząd podejmuje kroki w celu repolonizacji statków. Zapowiedział to sam premier.

Ministerstwo Infrastruktury opracowuje obecnie przepisy mające na celu usprawnienie procesu rejestracji statków pod polską banderą. Inicjatywa obejmuje utworzenie elektronicznego systemu motywującego armatorów do pływania pod polską banderą. Nowelizuje również szereg obowiązujących przepisów, aby zaprzestać rejestracji polskich statków pod banderami innych państw. Jest to zgodne z niedawnymi zobowiązaniami premiera Donalda Tuska.

Zdjęcie

Rzd Podejmuje Kroki W Celu Repolonizacji Statkw Zapowiedzia To Sam Premier 5d71ade, NEWSFIN

Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad przepisami, które uproszczą zasady rejestracji statków pod polską banderą / GERARD / Reporter Reklama

W piątek, 25 lipca, na stronie internetowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów opublikowano założenia do projektu ustawy o rejestracji statków pod polską banderą , nad którym pracuje Ministerstwo Infrastruktury. Głównym celem tej regulacji jest zwiększenie atrakcyjności rejestracji statków w polskim rejestrze statków. Ministerstwo dąży do deregulacji obecnych przepisów.

Premier Donald Tusk zasugerował formę „repolonizacji” statków w maju tego roku podczas XI Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie. Premier wyraził wówczas chęć, aby polscy armatorzy i marynarze mogli „pracować, żeglować i generować dochody pod polską banderą”.

Reklama

Polskie statki pływające pod banderami innych państw

Lista rządowych działań legislacyjnych i programowych Ministerstwa Infrastruktury podkreśla wagę zachęcania armatorów do rejestracji jednostek pływających pod polską banderą. Według Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), w 2023 roku zdecydowana większość jednostek pływających polskich armatorów była zarejestrowana pod banderami zagranicznymi , takimi jak bandery Bahamów i Liberii.

Ministerstwo odnotowało, że łączna nośność statków pływających pod polską banderą wyniosła 18 100 ton, co stanowi około 0,6% całkowitej nośności statków będących własnością lub współwłasnością polskich armatorów. Natomiast na Bahamy przypadało 46% całkowitej nośności. Ministerstwo tłumaczyło tę sytuację długotrwałym i kosztownym procesem rejestracji statków, a także nieefektywnym systemem krajowego rejestru statków.

E-rejestracja statków pod polską banderą

Celem inicjatywy jest utworzenie jednolitego, publicznego i dwujęzycznego rejestru statków , zarządzanego przy pomocy systemu informatycznego, co zmniejszy konieczność sporządzania dokumentacji papierowej i jej tłumaczenia na język polski.

Ministerstwo proponuje przeniesienie odpowiedzialności za prowadzenie rejestru z izb morskich na dyrektorów urzędów morskich. Dostęp do rejestru zostanie ułatwiony poprzez umożliwienie armatorowi (za jego zgodą) dokonywania wpisów bezpośrednio.

Ponadto Ministerstwo Infrastruktury dąży do doprecyzowania przepisów dotyczących przejrzystości rejestru , w tym określenia terminu, w którym należy sporządzić wyciąg lub kopię z rejestru na wniosek uprawnionego podmiotu.

Ponadto, aby zapewnić aktualność rejestru, Ministerstwo planuje skrócić obowiązujący termin zgłaszania okoliczności wymagających powiadomienia rejestru z 6 tygodni do 14 dni od momentu powzięcia wiedzy o takich okolicznościach, a także zwiększyć zachęty do terminowego zgłaszania.

Zmiany dotyczą również nazw statków

Ministerstwo planuje również zrewidować obecne przepisy regulujące zatwierdzanie nazw statków . Proponuje ono określenie podstawowych warunków i wymagań, jakie musi spełniać nazwa . Ponadto inicjatywa wprowadzi możliwość wskazania portu morskiego jako portu macierzystego statku, rozszerzając tym samym możliwości wyboru portu macierzystego przez przedsiębiorców.

Projekt zakłada również możliwość stałego lub czasowego wpisania do polskiego rejestru statków już figurujących w rejestrach zagranicznych na zasadzie „wpisu warunkowego”, opartego na obietnicy wykreślenia z rejestru zagranicznego przez właściwy organ.

Wpis ten wejdzie w życie po otrzymaniu przez dyrektora urzędu morskiego potwierdzenia usunięcia statku z rejestru zagranicznego.

Opłaty pod kontrolą. Możliwe odmowy rejestracji statków.

Projekt ustawy wprowadza dynamiczne górne limity opłat rejestracyjnych , które będą ustalane na podstawie takich czynników, jak płaca minimalna. Zaproponowano również zastąpienie wysokiej opłaty jednorazowej niższą, cykliczną opłatą roczną. Ministerstwo uważa, że ta zmiana usunie bariery w rejestracji jednostek pływających, zwłaszcza w przypadku rejestracji tymczasowej.

Ponadto Ministerstwo zamierza ustalić przyczyny odmowy rejestracji. Mogą one obejmować rozbieżności między danymi podanymi we wniosku a stanem faktycznym, informacje o nielegalnym nabyciu jednostki pływającej oraz niespełnienie norm technicznych.

Dodatkowo, możliwe będzie zakazanie eksploatacji statku , który spełnia kryteria wyrejestrowania, ale nie może zostać usunięty z rejestru z powodu braku zgody wierzyciela hipotecznego. Ministerstwo planuje również zezwolić statkom wpisanym do rejestru, w tym tym w budowie, na żeglugę wyłącznie w celu przeprowadzenia prób morskich (tj. testowania statku na wodach otwartych).

Zgodnie z wpisem na liście, w czwartym kwartale tego roku rząd ma przyjąć projekt ustawy o rejestracji statków pod polską banderą .

Wideo

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *