Duże firmy zaczęły eliminować lub modyfikować informacje o zmianach klimatu na swoich stronach internetowych, podążając za podobnymi działaniami agencji rządowych USA w reakcji na politykę prezydenta Donalda Trumpa, o czym donosi Financial Times. Walmart, Coca-Cola, Meta i Kraft Heinz należą do tych, które już wdrożyły te zmiany.
/ Julia Nikhinson / East News
Na przykład sieć supermarketów Walmart, która jest największym sprzedawcą detalicznym na świecie, wcześniej stwierdziła na swojej stronie internetowej: „ Zmiany klimatyczne są jednym z największych wyzwań naszych czasów. Jeśli nie podejmiemy teraz bardziej zdecydowanych działań, szkody będą się pogłębiać, a konsekwencje będą katastrofalne dla tego i przyszłych pokoleń”.
Dane i obowiązki znikają
W grudniu pewne informacje zostały usunięte, a inne skrócone i sformułowane na nowo. Obecnie stwierdza się , że Walmart koncentruje się na obniżaniu emisji w swoich operacjach i współpracy z dostawcami w celu zminimalizowania emisji w swoich łańcuchach dostaw. „Wzmacniamy odporność naszej firmy i wykorzystujemy nasz głos, aby wzywać do podjęcia zbiorowych działań” – czytamy na stronie internetowej korporacji.
Reklama
Inny ważny gracz, Kraft Heinz, który należy do największych firm spożywczych na świecie, odnowił swoją stronę internetową „Net Zero and Science Based Targets” w styczniu, eliminując zobowiązanie do ograniczenia emisji o 50 procent do 2030 r. Zamiast tego firma przyznała, że „stanęła w obliczu wewnętrznych i zewnętrznych wyzwań w osiągnięciu swoich celów zerowej emisji netto”, wskazując, że dokonuje ich ponownej oceny.
W oficjalnym oświadczeniu Kraft Heinz wskazał, że strona internetowa została zaktualizowana po przeglądzie najnowszego raportu dotyczącego środowiska, kwestii społecznych i ładu korporacyjnego. Producent żywności potwierdził swoje pełne zaangażowanie w realizację „ambicji zerowej emisji netto”.
Linie lotnicze i producenci samochodów
Informacje dotyczące polityki ochrony środowiska zostały również usunięte ze strony internetowej American Airlines, największej linii lotniczej na świecie. W listopadzie, przed wyborami, usunięto odniesienie do pilności i szybkości przejścia na gospodarkę niskoemisyjną. Ponadto gigant technologiczny Meta usunął sekcje dotyczące „prowadzenia walki ze zmianą klimatu” i „podejmowania odważnych działań w sprawie zmiany klimatu”. Firma nadal twierdzi, że współpracuje z partnerami w celu rozwiązania problemu zmiany klimatu.
Ford również wyciszył swoje ekologiczne przesłanie. Krótko po wyborze Donalda Trumpa firma usunęła odniesienie do „celowych działań na rzecz klimatu” ze swojej brytyjskiej strony internetowej poświęconej zrównoważonemu rozwojowi, według Financial Times. Brytyjski dziennik zwrócił się do producenta samochodów o wyjaśnienie, ale ten nie chciał komentować sprawy. Coca-Cola również złagodziła swoje oświadczenia dotyczące gospodarki odpadami i zrównoważonego rozwoju na swojej stronie internetowej.
Podstawą działań tych korporacyjnych gigantów jest rosnący opór Republikanów wobec inicjatyw proekologicznych. Podczas swojej poprzedniej kadencji Donald Trump nazwał zmianę klimatu mistyfikacją. Od czasu powrotu do urzędu rozpoczął energiczny atak na politykę ochrony środowiska. Na mocy dyrektywy prezydenta badania nad zmianą klimatu zostały zakazane, a finansowanie trwających badań zostało cofnięte. Różne szczeble administracji zaczęły wymazywać lub rozcieńczać wzmianki o zmianie klimatu na stronach internetowych rządu USA.
Odtwarzacz wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. Wydarzenia 24