Rząd zamierza usprawnić procesy związane z instalacją ładowarek pojazdów elektrycznych w budynkach wielorodzinnych. Wcześniej wymagana była zgoda społeczności lub zarządcy budynku. Nadchodzące przepisy mają na celu ułatwienie realizacji inwestycji w garaże i parkingi podziemne dla właścicieli pojazdów elektrycznych.
/ Wojciech Strozyk/REPORTER / Reporter
Instalacja stacji ładowania w budynku wielorodzinnym. Wcześniej wymagana była zgoda społeczności
Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych od 24 grudnia 2024 r., w budynkach wielorodzinnych składających się z więcej niż trzech lokali, montaż punktu ładowania uzależniony jest od zgody wspólnoty mieszkaniowej, spółdzielni lub zarządcy.
Zdarzały się przypadki, w których społeczność odmawiała pozwolenia na zainstalowanie ładowarki do pojazdu elektrycznego. Jeden z takich przypadków miał miejsce w 2023 r. w Warszawie. Jak donosi portal „Finanse WP”, członkowie społeczności argumentowali, że instalacja ładowarki może zagrozić bezpieczeństwu mieszkańców.
Reklama
Wyrok zapadł po dwóch latach – 8 kwietnia 2025 r . sąd stanął po stronie powoda i uznał, że zarząd naruszył przepisy ustawy o elektromobilności . W orzeczeniu sądu wyraźnie stwierdzono, że właściciel miejsca parkingowego ma prawo korzystać z niego zgodnie z jego przeznaczeniem, a instalacja stacji ładowania nie zagraża bezpieczeństwu innych mieszkańców. Oznacza to, że społeczność nie może arbitralnie blokować takich inwestycji.
Rząd proponuje zmiany. Koniec z arbitralnością zarządców społeczności
Aby zapobiec podobnym zdarzeniom w przyszłości, rząd zapowiedział zmiany w ustawie o paliwach alternatywnych, które ułatwią instalację ładowarek samochodów elektrycznych dla mieszkańców budynków wielorodzinnych. Zgodnie z nowymi przepisami, po złożeniu wniosku o zgodę na instalację punktu ładowania, zarząd będzie zobowiązany zlecić przeprowadzenie oceny technicznej w ciągu 14 dni, a w ciągu kolejnych 7 dni dostarczyć wnioskodawcy odpowiedź.
Według „Radia ZET”, jeśli zarząd nie wywiąże się ze swojego obowiązku, mieszkaniec będzie miał możliwość uzyskania oceny eksperta i, jeśli wynik będzie korzystny, rozpoczęcia instalacji. Może to nastąpić nawet bez zgody społeczności.
Aby zapobiec celowym opóźnieniom w inwestycjach, rząd wprowadzi również środki dyscyplinarne, które zmuszą społeczność do niezwłocznego rozpatrywania wniosków.
Od 2025 r. obowiązują przepisy dotyczące infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych w budynkach mieszkalnych i usługowych. Zgodnie z ustawą o elektromobilności właściciele budynków biurowych, centrów handlowych, hoteli, obiektów sportowych i kulturalnych są zobowiązani do zainstalowania ładowarki na parkingach, jeśli mają co najmniej 21 miejsc parkingowych. W przypadku nowych budynków mieszkalnych deweloperzy muszą zapewnić dostępność połączenia, aby umożliwić instalację co najmniej jednej stacji ładowania na każde 10 miejsc parkingowych.