Prezes UOKiK zakwestionował praktyki platformy sprzedażowej OLX. Chodzi m.in. o oferowaną przez firmę płatną usługę, która w teorii miała chronić kupujących przed nieuczciwymi sprzedającymi, choć w praktyce tak nie było. Do sprawy odniósł się także sam portal i zapowiedział, że zwróci pieniądze klientom.
/Anna Golaszewska /East News
Jak poinformował we wtorek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zarzuty Prezesa UOKiK wobec OLX dotyczą wprowadzania konsumentów w błąd co do zakresu pakietu ochronnego, nieudzielania informacji o tym, że produkt można kupić bez usługi serwisowej i mylącego sortowania ofert według najtańszych produktów.
Dodano, że Urząd podjął działania na podstawie skarg od konsumentów, którzy byli zaskoczeni tym, że płatny pakiet ochronny w rzeczywistości tej ochrony nie gwarantował.
„W wyniku działań Grupy OLX konsumenci ponosili negatywne skutki finansowe” – podkreślił cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Dodał, że spółka stosowała „szereg postanowień istotnie ograniczających zakres ich ochrony”.
Reklama
„Opłacana przez kupujących ochrona była w rzeczywistości pozorna – konsumenci mimo wykupienia usługi mającej zapewnić bezpieczeństwo transakcji mogli tracić pieniądze na rzecz nieuczciwych sprzedawców” – wyjaśnił.
Na tym nie kończą się zarzuty UOKiK wobec OLX. Platforma błędnie sortowała najtańsze produkty
W ocenie Prezesa UOKiK, OLX stosował również wprowadzające w błąd sortowanie najtańszych ofert dostępnych w serwisie, ponieważ przy ich wyszukiwaniu nie uwzględniał ceny usługi serwisowej. „Co więcej, architektura portalu nie wskazywała na możliwość zakupu w drodze bezpośrednich kontaktów stron transakcji, tj. bez 'usługi serwisowej’” – tłumaczył. Zaznaczył, że informacje o warunkach świadczenia usług nie mogą wprowadzać w błąd.
Prezes UOKiK wydał decyzję, w której zobowiązał Grupę OLX do zmiany praktyk. Jak podał Urząd, portal odda klientom pieniądze i poinformuje o tym konsumentów. Takie też stanowisko zostało przedstawione w komunikacie samej platformy.
Grupa OLX potwierdziła, że otrzymała decyzję zobowiązującą wydaną przez Prezesa UOKiK. Jak dodano, wszczęte we wrześniu 2022 roku postępowanie dotyczyło: opcji sortowania dostępnych w OLX oraz sposobu informowania o „usłudze serwisowej” w wynikach sortowania, sposobu informowania o dostępności opcji zakupu z Przesyłką OLX oraz bez Przesyłki OLX i „pakietu ochronnego”.
„Serwis OLX wdraża rozszerzenie zakresu usługi 'pakiet ochronny’, tak by uwzględnić wyjątki, które do tej pory nie podlegały ochronie. Co za tym idzie będziemy dostosowywać nasze procedury i komunikację do nowego zakresu usługi” – podano w komunikacie.
Jak dodano, w serwisie OLX pojawi się nowy interfejs opcji zakupu, a w przyszłości na stronie z wynikami wyszukiwania będzie można poznać łączną cenę towaru z wynagrodzeniem za „usługę serwisową”, a także posortować towary po tej łącznej cenie.
„W przypadkach określonych w decyzji, zwrócimy użytkownikom środki pobrane za usługę serwisową i za towar, który reklamowano w ramach 'pakietu ochronnego'” – podało OLX.