Nie trzeba składać formularza IN-1. Podatek i tak będzie niższy

Zawirowanie wokół podatku za garaże na nowych zasadach. Od 1 stycznia 2025 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące stawki obowiązkowej daniny za miejsca postojowe. Wbrew wcześniejszym obawom osoby, które nie złożyły deklaracji IN-1 nie muszą obawiać się wezwania do zapłaty małej fortuny. Ministerstwo Finansów potwierdza, że nie trzeba dostarczać wniosku, gdyż gminy powinny samodzielnie przeprowadzić weryfikację. Zdjęcie

Nie Trzeba Skladac Formularza In 1 Podatek I Tak Bedzie Nizszy A5b8eaa, NEWSFIN

Niższy podatek bez złożenia formularza IN-1, to już pewne /123RF/PICSEL Reklama

Wraz z nadejściem 2025 r. zmieniły się przepisy, które realnie wpływają na codzienne życie Polaków, a także na to, jak wyglądają ich kieszenie. Wśród nich znalazła się problematyczna kwestia dotycząca podatku od garażu. Okazało się, że formularz IN-1 nie jest jednak obowiązkowy

Zmiany w podatku od garażu już weszły w życie

Informacja o zmianie w zakresie podatku od garaży wywołała pod koniec 2024 r. spore zamieszanie. Powodem był fakt, iż część właścicieli miejsc postojowych dla samochodów miała zapłacić dziesięciokrotnie większą daninę. Związane to było regulacjami wprowadzanymi przez nowe przepisy. 

Reklama

Ministerstwo Finansów wyjaśniało wówczas, iż od 1 stycznia 2025 r. „pomieszczenie przeznaczone do przechowywania pojazdów uznawane będzie za część mieszkalną budynku. Po zmianie wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych – niezajętych na działalność gospodarczą – będą opodatkowane jednakową stawką podatku„. 

Kluczowa informacja dotyczyła konieczności złożenia w gminie formularza IN-1. Bez niego właściciel garażu miał płacić podatek wynoszące ponad 11 zł za każdy metr kwadratowy. Niepozorny dokument miał pozwolić na obniżenie podatku do zaledwie 1,19 zł za metr kwadratowy. Powodem był fakt, iż nowe przepisy równają należną daninę za garaże wielostanowiskowe z podatkiem za mieszkanie. Ministerstwo Finansów wydało oficjalne stanowisko na temat formularza IN-1. Jego złożenie nie jest jednak obowiązkowe. Okazuje się, że to gminy otrzymały dodatkowe zadanie. 

Nie trzeba składać formularza IN-1 żeby mieć niższy podatek

W związku z kontrowersjami i dużą różnicą w stawce podatku w przypadku rzekomego niedostarczenia formularza IN-1 przez właścicieli miejsc postojowych i garaży wielostanowiskowych, Ministerstwo Finansów przekazało, że nie trzeba dostarczać do gmin wniosku, aby korzystać ze zmian w wysokości podatku

Resort Andrzeja Domańskiego wskazał, że nowelizacja nie nakłada obowiązku dostarczenia dodatkowych dokumentów do gminy. Potwierdza to także stanowisko stołecznego ratusza. 

Nie trzeba składać formularza IN-1 ani innych dokumentów, w związku z wprowadzeniem obniżonej stawki podatku od nieruchomości dla garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych. Urząd samodzielnie dokona zmian na podstawie posiadanych danych, a nowe stawki podatkowe zostaną naliczone automatycznie. Decyzje podatkowe uwzględniające obniżone stawki będą wydawane od 2 stycznia 2025 roku. Podatek należy opłacić po otrzymaniu decyzji, w terminach w niej wskazanych” – przekazało Miasto Warszawa w komentarzu dla portalu next.gazeta.pl. 

Warszawa nie jest wyjątkiem, pracowity początek roku dla urzędników

Początek 2025 r. okazał się dla gmin w całym kraju wyjątkowo pracowitym okresem. Powodem jest nie tylko to, iż obowiązują już nowe zasady segregacji odpadów związanych z recyklingiem tekstyliówgminy muszą udostępnić miejsca odbierania starych ubrań i butów. Kwestie związane z podatkiem od nieruchomości również znajdują się na szczycie priorytetów urzędników. 

Z wiadomości, do jakich dotarł „Dziennik Gazeta Prawna”, wynika, że Warszawa nie jest wyjątkiem w kwestii składania formularza IN-1. Gdańsk, Wrocław, czy Bydgoszcz również samodzielnie zweryfikowały już większość miejsc garażowych. Urzędnicy automatycznie zmienili stawki i nie czekali na dostarczenie dokumentów przez podatników. 

Jest jeden wyjątek, część osób musi zanieść wniosek

Warto jednak wiedzieć, iż w przypadku, gdy dojdzie do pomyłki i mimo spełniania warunków niższej stawki podatkowej, naliczony zostanie podatek zgodnie ze starymi zasadami, można złożyć odwołanie. Urzędnicy korzystając wówczas z trybu samokontroli, zmienią decyzję, a należność w ramach obowiązkowej daniny zostanie pomniejszona. 

Niemniej najważniejsza kwestia związana z dostarczaniem dokumentów dotyczy wyjątku związanego ze składaniem formularza IN-1. Do urzędników z rzeczonym dokumentem muszą udać się osoby będące właścicielami budynków, względem których zmienił się sposób opodatkowania. W innych przypadkach cały proces powinien mieć charakter automatyczny i nieangażujący zwykłego obywatela.

Agata Jaroszewska

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *