Miały być darmowe próbki. Przychodziły rachunki za cały rok

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył ponad 5 mln zł kary na Natural Pharmaceuticals za manipulacje przy wysyłkowej sprzedaży suplementów diety. Klientom sugerowano zamówienie darmowych próbek, a wysyłano rachunki za roczny zapas i umowę subskrypcji – informuje UOKiK. Spółka nie zgadza się z decyzją UOKiK i zapowiada złożenie odwołania. Zdjęcie

Mialy Byc Darmowe Proacutebki Przychodzily Rachunki Za Caly Rok 6cbd6ee, NEWSFIN

UOKiK nałożył wysoką karę na Natural Pharmaceuticals . Na zdj. Tomasz Chróstny, szef UOKiK /Andrzej Iwańczuk /Reporter

Reklama

Nietransparentne metody informowania o udziale w programie corocznych dostaw, rzekomy milion zadowolonych klientów danego suplementu, darmowe próbki, które okazywały się płatną subskrypcją – to tylko wybrane przykłady wprowadzających w błąd informacji

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK

Prezes UOKiK wydał decyzję, w której uznał, że działania Natural Pharmaceuticals naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Urząd zakwestionował praktyki, które w różny sposób mogły wpływać na proces decyzyjny konsumentów i manipulować ich zachowaniem.

Darmowe próbki suplementów? Klient nieświadomie zamawiał roczny zapas!

„Na niektórych stronach internetowych Natural Pharmaceuticals oferował darmową próbkę suplementu diety. Gdy konsument klikał, żeby potwierdzić chęć jej otrzymania, niemal natychmiast pojawiało się kolejne okno z podobnym komunikatem, który nie dotyczył jednak darmowej próbki, ale rocznego płatnego zapasu produktu wraz z subskrypcją. Ze względu na treść i formę graficzną, dla konsumentów mogło to być nie do rozróżnienia” – wyjaśnia UOKiK.

Urząd wyjaśnia, że spółka stosowała mechanizm przekierowania – zamówienie darmowej próbki i zapis na płatną subskrypcję następowały bezpośrednio po sobie. Wyświetlane w oknie z podziękowaniem za złożone zamówienie mogły być traktowane przez konsumentów jako kontynuacja procesu zapisu na bezpłatną próbkę produktu.

Już pierwszy kontakt z ofertą mógł „wprowadzać w błąd”

UOKiK zwraca uwagę, że już pierwszy kontakt konsumentów z ofertą suplementów diety Natural Pharmaceuticals (za pośrednictwem reklamy telewizyjnej, drukowanych kuponów zamówienia, czy stron internetowych) mógł wprowadzać ich w błąd. Spółka chwaliła się „ponad milionem zadowolonych klientów” danego produktu, podczas gdy informacja ta dotyczyła liczby klientów przedsiębiorcy ogółem.

„Przedsiębiorca sugerował również, że stosowanie produktu jest zalecane w ramach ogólnopolskich kampanii zdrowotnych” – wyjaśnia UOKiK.

Telewizyjna reklama suplementów powoływała się na rzekome rekomendacje instytucji publicznych

Urząd informuje, że niektóre materiały marketingowe wykorzystywały autorytet instytucji publicznych i powoływały się na rzekome rekomendacje Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności dla danego suplementu. W reklamie telewizyjnej spółka informowała m.in., że każde gospodarstwo domowe może zamówić darmowy roczny zapas witaminy D, podczas gdy niezbędne było pokrycie kosztów wysyłki produktu, czego konsumenci mogli nie odczytać. „Ponadto, spółka w niewłaściwy sposób oznaczała przycisk służący do internetowego składania zamówienia, co jest niezgodne z ustawą o prawach konsumenta” – tłumaczy UOKiK.

– Nietransparentne metody informowania o udziale w programie corocznych dostaw, rzekomy milion zadowolonych klientów danego suplementu, darmowe próbki, które okazywały się płatną subskrypcją – to tylko wybrane przykłady komunikacji marketingowej opartej na manipulacji i wprowadzających w błąd informacjach. Uznałem, że działania spółki Natural Pharmaceuticals naruszają zbiorowe interesy konsumentów i nałożyłem za ich stosowanie kary pieniężne  – podkreśla Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Natural Pharmaceuticals nie zgadza się z decyzją UOKiK. „Będziemy się odwoływać”

„Nie zgadzamy się z tą decyzją i będziemy się od niej odwoływać” – oświadczył zarząd Natural Pharmaceuticals w reakcji na karę nałożoną przez UOKiK.

„Chcielibyśmy podkreślić, że jesteśmy obecni na polskim rynku od 13 lat. Nasza firma opiera się na trwałych relacjach z klientami, które budowane są na wzajemnym szacunku i zaufaniu” – zapewnia spółka.

„Od początku naszej działalności i w każdym etapie jej rozwoju, naszym nadrzędnym celem było, jest i zawsze będzie zapewnienie klientom absolutnej transparentności oraz pewności, że w żadnym momencie nie zostaną wprowadzeni w błąd” – czytamy w oświadczeniu.

***

Źródło

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *