Nowy obowiązek od 1 kwietnia. Tylko kilkanaście dni, by wdrożyć e-Doręczenie

Przedsiębiorcy mają jedynie kilkanaście dni, aby zrealizować nowy obowiązek. Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało komunikat przypominający, że od 1 kwietnia 2025 roku firmy zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) będą zobowiązane do posiadania adresu do e-Doręczeń.

Zdjęcie

Nowy Obowizek Od 1 Kwietnia Tylko Kilkanacie Dni By Wdroy E Dorczenie 907755c, NEWSFIN

Przedsiębiorcy z nowym obowiązkiem od 1 kwietnia /123RF/PICSEL Reklama

Ważne informacje dla Polaków prowadzących działalność gospodarczą. Od 1 kwietnia 2025 roku nałożony zostanie nowy obowiązek. Harmonogram wprowadzania cyfrowych rozwiązań nie pozostawia innej opcji. Przedsiębiorcy są zobowiązani do utworzenia dedykowanej skrzynki odbiorczej.

Nowy obowiązek dla przedsiębiorców od 1 kwietnia

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało komunikat dotyczący nowego obowiązku, który od 1 kwietnia dotknie firmy zarejestrowane w KRS. To kolejna grupa, która musi zapewnić sobie możliwość odbierania pism urzędowych w ramach e-Doręczeń. Jak podkreśla resort kierowany przez Krzysztofa Gawkowskiego, ma to na celu uproszczenie komunikacji z instytucjami publicznymi oraz wyeliminowanie konieczności wysyłania i odbierania korespondencji w formie papierowej.

Reklama

„Firmy mogą korzystać z »cyfrowego poleconego« do odbierania wezwań, zawiadomień, decyzji z urzędów oraz składania wniosków i dokumentów do instytucji publicznych. To pozwoli zaoszczędzić czas i pieniądze, ponieważ korespondencja urzędowa jest bezpłatna” – wyjaśnia Ministerstwo Cyfryzacji.

Warto wiedzieć, że listy wysyłane w systemie e-Doręczeń mają taką samą moc prawną jak tradycyjna przesyłka polecona z potwierdzeniem odbioru. Dodatkowo te dokumenty są rejestrowane, co uniemożliwia osobom nieuprawnionym odbiór przesyłek z powodu zabezpieczeń między nadawcą a odbiorcą.

Firmom pozostało kilkanaście dni na załatwienie formalności

Przedsiębiorcy, których działalności są zarejestrowane w KRS, nie mają alternatywy ani możliwości rezygnacji z e-Doręczeń. Od 1 kwietnia 2025 roku będą zobowiązani do przesyłania i odbierania dokumentów drogą elektroniczną.

Ministerstwo Cyfryzacji wskazuje, że wniosek o założenie specjalnej skrzynki można złożyć online, nie ma potrzeby osobistego odwiedzania urzędów. Wystarczy wejść na stronę biznes.gov.pl i zalogować się do Konta Przedsiębiorcy. Cały proces wymaga jednak podania danych, które umożliwią potwierdzenie tożsamości. Resort cyfryzacji informuje, że zakładając skrzynkę do e-Doręczeń, należy przygotować:

  • numer KRS firmy;
  • adres do korespondencji firmowej;
  • imię i nazwisko administratora skrzynki, jego adres e-mail oraz numer PESEL (lub Identyfikator Europejski).

Co istotne, jeśli osoba składająca wniosek nie ma pełnomocnictwa do reprezentowania firmy wynikającego bezpośrednio z zapisów w KRS, to dodatkowo musi przygotować dowód uiszczenia 17 zł w ramach opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa, a także samo pełnomocnictwo, które powinno być podpisane elektronicznie przez przedsiębiorcę.

„Cały proces tworzenia adresu do e-Doręczeń odbywa się za pomocą kreatora na stronie Biznes.gov.pl. W ostatnim kroku wniosek należy podpisać online, korzystając z podpisu osobistego, zaufanego lub kwalifikowanego” – wyjaśnia resort cyfryzacji w komunikacie skierowanym do przedsiębiorców.

Po zakończeniu całego formalnego procesu zakładania skrzynki do e-Doręczeń, na adres e-mail podany przez przedsiębiorcę zostanie wysłana specjalna informacja

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *