Przedsiębiorcy mają jedynie kilkanaście dni, aby zrealizować nowy obowiązek. Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało komunikat przypominający, że od 1 kwietnia 2025 roku firmy zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) będą zobowiązane do posiadania adresu do e-Doręczeń.
/123RF/PICSEL
Ważne informacje dla Polaków prowadzących działalność gospodarczą. Od 1 kwietnia 2025 roku nałożony zostanie nowy obowiązek. Harmonogram wprowadzania cyfrowych rozwiązań nie pozostawia innej opcji. Przedsiębiorcy są zobowiązani do utworzenia dedykowanej skrzynki odbiorczej.
Nowy obowiązek dla przedsiębiorców od 1 kwietnia
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało komunikat dotyczący nowego obowiązku, który od 1 kwietnia dotknie firmy zarejestrowane w KRS. To kolejna grupa, która musi zapewnić sobie możliwość odbierania pism urzędowych w ramach e-Doręczeń. Jak podkreśla resort kierowany przez Krzysztofa Gawkowskiego, ma to na celu uproszczenie komunikacji z instytucjami publicznymi oraz wyeliminowanie konieczności wysyłania i odbierania korespondencji w formie papierowej.
Reklama
„Firmy mogą korzystać z »cyfrowego poleconego« do odbierania wezwań, zawiadomień, decyzji z urzędów oraz składania wniosków i dokumentów do instytucji publicznych. To pozwoli zaoszczędzić czas i pieniądze, ponieważ korespondencja urzędowa jest bezpłatna” – wyjaśnia Ministerstwo Cyfryzacji.
Warto wiedzieć, że listy wysyłane w systemie e-Doręczeń mają taką samą moc prawną jak tradycyjna przesyłka polecona z potwierdzeniem odbioru. Dodatkowo te dokumenty są rejestrowane, co uniemożliwia osobom nieuprawnionym odbiór przesyłek z powodu zabezpieczeń między nadawcą a odbiorcą.
Firmom pozostało kilkanaście dni na załatwienie formalności
Przedsiębiorcy, których działalności są zarejestrowane w KRS, nie mają alternatywy ani możliwości rezygnacji z e-Doręczeń. Od 1 kwietnia 2025 roku będą zobowiązani do przesyłania i odbierania dokumentów drogą elektroniczną.
Ministerstwo Cyfryzacji wskazuje, że wniosek o założenie specjalnej skrzynki można złożyć online, nie ma potrzeby osobistego odwiedzania urzędów. Wystarczy wejść na stronę biznes.gov.pl i zalogować się do Konta Przedsiębiorcy. Cały proces wymaga jednak podania danych, które umożliwią potwierdzenie tożsamości. Resort cyfryzacji informuje, że zakładając skrzynkę do e-Doręczeń, należy przygotować:
- numer KRS firmy;
- adres do korespondencji firmowej;
- imię i nazwisko administratora skrzynki, jego adres e-mail oraz numer PESEL (lub Identyfikator Europejski).
Co istotne, jeśli osoba składająca wniosek nie ma pełnomocnictwa do reprezentowania firmy wynikającego bezpośrednio z zapisów w KRS, to dodatkowo musi przygotować dowód uiszczenia 17 zł w ramach opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa, a także samo pełnomocnictwo, które powinno być podpisane elektronicznie przez przedsiębiorcę.
„Cały proces tworzenia adresu do e-Doręczeń odbywa się za pomocą kreatora na stronie Biznes.gov.pl. W ostatnim kroku wniosek należy podpisać online, korzystając z podpisu osobistego, zaufanego lub kwalifikowanego” – wyjaśnia resort cyfryzacji w komunikacie skierowanym do przedsiębiorców.
Po zakończeniu całego formalnego procesu zakładania skrzynki do e-Doręczeń, na adres e-mail podany przez przedsiębiorcę zostanie wysłana specjalna informacja