Kontrowersyjne wpisy Elona Muska na jego własnej platformie X doprowadziły do wycofania się wielu istotnych reklamodawców. Oprócz Amazon, Disneya i Warner Bros Discovery, także Apple zrezygnowało z reklam. Teraz producent iPhone’ów postanowił wrócić do współpracy z Muskiem.
/CNP/ABACA/Abaca/East News /East News
Już ponad rok temu Apple wstrzymało swoje wydatki na reklamy na platformie X. Decyzja ta była wynikiem fali krytyki, która spadła na Elona Muska po jego kontrowersyjnych zmianach w serwisie od momentu jego przejęcia w 2022 roku.
Kontrowersyjne wpisy Muska
Platforma X od 2022 roku często kojarzona jest z dezinformacją, dla wielu także z mową nienawiści, co jest niepożądane dla żadnej z dużych firm. Elon Musk jako właściciel platformy nie unikał takich treści, a wręcz je propagował.
Ostateczne decyzje zostały podjęte, gdy Musk określił jako „fakt i prawdę” jeden z tweetów oskarżających Żydów o nienawiść do „białych”. Jak przypomina „Rzeczpospolita”, Musk także skrytykował organizacje żydowskie, co spotkało się z reakcją największych klientów miliardera. W wyniku tego wycofały się m.in. Amazon, Apple, Disney, Comcast, Warner Bros. Discovery i IBM. Początkowo Elon Musk nie przejmował się wycofaniem się firm:
Reklama
„Jeśli ktoś będzie próbował mnie szantażować reklamami, szantażować pieniędzmi, to niech spier…”
Szybko jednak zmienił zdanie, gdy okazało się, że sytuacja finansowa platformy X jest bardzo zła, ponieważ opuścili ją nie tylko duzi reklamodawcy, ale także znaczna liczba użytkowników. Musk nabył platformę X za około 44 miliardy dolarów. Według analizy Fidelity wycena X spadła już do jednej trzeciej tej kwoty.
Apple wraca na platformę X. Czy to wystarczy?
Podejście dużych technologii do platformy X oraz samego Elona Muska zmieniło się znacząco po wyborach w USA. Miliarder jest teraz blisko administracji Donalda Trumpa, co ma znaczenie dla czołowych firm na świecie.
Serwis MacRumors zauważa, że na kontach Apple’a i AppleTV na X już trwają promocje dotyczące funkcji prywatności Safari oraz programu Apple TV Plus Severance. Z kolei według „The Wall Street Journal” również Amazon planuje wkrótce zwiększyć swoje wydatki na reklamę w tym serwisie.
Czy to zatrzyma konsekwencje decyzji tych firm sprzed ponad roku? Musk już w 2024 roku złożył pozew antymonopolowy przeciwko niewiernym firmom. W dokumencie miliarder oskarżył reklamodawców o „nielegalny bojkot” oraz o działanie wspólnie i w porozumieniu w celu wstrzymania miliardów dolarów przychodu z reklam dla platformy X.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News