Handel przy słabej sprzedaży detalicznej. Sieci ratują się, jak mogą

Lidl planuje otwieranie sklepów w mniejszych miejscowościach, Auchan zmniejsza powierzchnię swoich placówek, a Biedronka modernizuje już istniejące obiekty. Sieci handlowe stosują różne podejścia, jednak ich wspólnym celem jest: zwiększenie sprzedaży i zysków. Analizujemy, jak radzą sobie największe sieci handlowe w obliczu wyraźnego spadku sprzedaży detalicznej.

Zdjęcie

Handel Przy Sabej Sprzeday Detalicznej Sieci Ratuj Si Jak Mog D9746f4, NEWSFIN

Tak sieci handlowe reagują na wyhamowanie sprzedaży detalicznej /adobestock /INTERIA.PL Reklama

Jak informowaliśmy wcześniej na Interii Biznes, sprzedaż detaliczna w stałych cenach w czerwcu 2025 roku wzrosła o 2,2 proc. w skali roku, w porównaniu do 4,4 proc. w maju br., według danych GUS. To znaczące spowolnienie wzrostu sprzedaży detalicznej, co może budzić niepokój wśród handlowców w Polsce.

Żabka osiąga wyniki mimo niekorzystnej pogody. Skupia się na gastronomii

W drugiej połowie roku poznajemy wyniki finansowe czołowych sieci handlowych w Polsce. W II kwartale 2025 r. zysk netto Żabki wyniósł 192 mln zł, co przewyższało wcześniejsze prognozy wynoszące 179,1 mln zł:

Reklama

„Mimo wysokiej bazy z drugiego kwartału ubiegłego roku oraz niekorzystnych warunków atmosferycznych w maju, sprzedaż porównywalna (LfL) wzrosła w pierwszym półroczu 2025 r. o 6,1 proc.” – podała sieć w komunikacie.

Dobre wyniki finansowe za całe pierwsze półrocze mają potwierdzać, że inwestycje Żabki w nowe lokalizacje oraz rozwój oferty są uzasadnione. Sieć zaznaczyła, że w tym czasie otworzyła już ponad 800 nowych placówek, co przybliża ją do rocznego celu wynoszącego ponad 1300 otwarć w całym 2025 r.:

„W czerwcu 2025 r. zakończyliśmy strategiczny projekt instalacji pieców gastronomicznych we wszystkich sklepach, co pozwala nam na rozwój menu ciepłych posiłków” – powiedział Tomasz Blicharski, Dyrektor Grupy ds. Strategii i Rozwoju w Żabce.

Na koniec czerwca 2025 r. sieć Żabka miała już 11 793 sklepy, co oznacza wzrost o blisko 11 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Zyski Biedronki maleją. Spółka planuje remonty

Natomiast Grupa Jeronimo Martins osiągnęła w drugim kwartale 2025 roku 142 mln euro zysku netto – to o 8,9 proc. mniej niż w roku ubiegłym. W raporcie spółka podała, że przychody Biedronki wzrosły w tym czasie o 9,6 proc. i przekroczyły 9 mld euro.

Biedronka otworzyła w pierwszej połowie 2025 roku 81 kolejnych sklepów. Na koniec czerwca br. sieć liczyła 3802 lokalizacje i planuje do końca roku otworzyć 130-150 sklepów netto (różnica między otwartymi a zamkniętymi sklepami – przyp. red.). Jak informuje money.pl, planuje także remonty już istniejących lokali, w liczbie nawet 275 sklepów do końca 2025 roku.

Sieć ma swoje sklepy również w Portugalii, Kolumbii i na Słowacji. Jeronimo Martins planuje do końca 2026 roku otworzyć 50 sklepów u naszych południowych sąsiadów. Pierwsza Biedronka rozpoczęła działalność na Słowacji w marcu br.

Tyle podatków Auchan zapłacił w Polsce

Sieć sklepów Auchan od wielu miesięcy znajduje się w czołówce raportów dotyczących najtańszych koszyków zakupowych w Polsce. W ubiegłym roku sieć skupiła się na modernizacji sklepów i stopniowym redukowaniu powierzchni handlowej, co miało na celu utrzymanie niskich cen bez obniżania jakości obsługi, jak poinformował serwis businessinsider.com.pl.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *