Sezonowy serwis rowerowy. Poradnik od Würth Polska

Przygotowania do sezonu rowerowego zarówno po stronie mechaników, jak i pasjonatów dwóch kółek trwają w najlepsze. Niezależnie czy pracujemy w zaciszu domowego warsztatu, czy w profesjonalnym serwisie warto zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia i chemię techniczną. Należy wybrać takie produkty, które w bezpieczny sposób obejdą się nawet z bardziej delikatnymi elementami np. osprzętu. Co więcej, posiadanie odpowiednich profesjonalnych narzędzi, zawsze pod ręką, to gwarancja szybszej i skuteczniejszej pracy.

Zanim przystąpimy do napraw czy regulacji, należy rozpocząć prace od dokładnego oczyszczenia wszystkich części roweru z brudu, kurzu, oleju i innych zanieczyszczeń. Można użyć uniwersalnych, łagodnych środków czyszczących o właściwościach odtłuszczających i miękkiej szczotki lub gąbki. W przypadku łańcucha najlepszym sposobem jest zdjęcie go z roweru i zanurzenie w dedykowanym preparacie. W zależności od stopnia zabrudzenia ogniw, łańcuch należy trzymać w płynie ok. godziny lub dłużej. Przy okazji warto pozbyć się zabrudzeń również  z elementów osłony łańcucha, co pozwoli zachować jej żywotność na dłużej. Po dokładnym wyczyszczeniu, łańcuch należy opłukać wodą, a następnie osuszyć, po czym możemy przejść do zabezpieczenia go przed uszkodzeniami i brudem poprzez smarowanie smarem do łańcuchów.

– Czyszczenie oraz smarowanie łańcucha i napędu rowerowego jest jednym z ważniejszych elementów związanych z konserwacją roweru. Dlatego cały proces wymaga starannego podejścia i odpowiednich preparatów. W tej sytuacji najlepiej sprawdzi się suchy wosk syntetyczny z PTFE, który może pracować "na sucho" i posiada dobrą odporność na temperaturę. Preparat tego typu charakteryzuje się niską przyczepnością zanieczyszczeń i wysoką ochroną przed korozją. Innym przykładem będzie uniwersalny olej do konserwacji, którego z powodzeniem użyjemy do smarowania nie tylko łańcucha, ale i takich elementów jak zamki, zawiasy czy tuleje – wyjaśnia Jacek Wójcik, Product Manager Würth Polska.

Kontrola połączeń śrubowych oraz luzów

Kolejnym krokiem jest kontrola wszystkich śrub i powstałych luzów. Szczególnie ważnym elementem są stery łączące ramę z widelcem zapewniające prawidłowe funkcjonowanie kierownicy. Do serwisu łożysk potrzebne są klucze imbusowe. W tym przypadku będzie potrzebne tylko kilka rozmiarów, ale pod ręką warto mieć cały zestaw lub poręczną, składaną opcję MULTI. Dzięki różnym końcówkom bez problemu i szkody dla elementów trzymających mostek odkręcimy śrubę trzymającą kapsel sterowy oraz boczne śruby mostka. Po odkręceniu wszystkich elementów możemy przejść do czynności serwisowych, tj. wyczyszczenie łożyska górnej ramy za pomocą delikatnej bawełnianej ściereczki i uniwersalnego zmywacza, najlepiej niezawierającego acetonu. Następnie nakładamy cienką warstwę smaru. Najlepszy będzie taki na bazie oleju mineralnego, który jest szczególnie zalecany do smarowania łożysk ślizgowych i tocznych poddawanych normalnym obciążeniom. Równie ważnym elementem, który należy podać serwisowi oraz ewentualnej regulacji są łożyska w kole i mechanizmie korbowym.

W każdym serwisie rowerowym nie powinno zabraknąć również zestawu szczypiec, wkrętaków czy kluczy płasko-oczkowych, szczególnie w przypadku kontroli stanu kół i pedałów czy wymiany elementów, które uległy zużyciu. Przy korzystaniu z roweru w trudnych warunkach atmosferycznych linki i pancerze podlegają szybszemu uszkodzeniu, a wtedy nie wystarczy sama regulacja. W ramach serwisu należy również sprawdzić centryczność kół, stan klocków hamulcowych i opon.

– Wybierając narzędzia, przede wszystkim kierujmy się ich wszechstronnością. Odkręcanie i dokręcanie różnych śrub i nakrętek w kołach, przy siodełku czy kierownicy wymaga innych rozmiarów lub rodzajów klucza. Podobnie jest w przypadku wkrętaków, potrzebne będą zarówno płaskie, jak i krzyżakowe. Dlatego najlepiej jest postawić na uniwersalne zestawy narzędzi wykonane z trwałych materiałów. Wkrętaki z regulacją momentu obrotowego, z hartowanego, odpornego na udary materiału, oraz dużą końcówką do pobijania z pewnością pomogą w pracy każdego mechanika. Tak samo jak klucze płasko-oczkowe, polecam te wykonane ze stali chromowo-wanadowej z polerowaną częścią oczkową i głowicą – komentuje Jacek Wójcik, Product Manager Würth Polska.

Źródło

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *