Dla połowy Polaków dostęp do balkonu w mieszkaniu to priorytet. Rosną oczekiwania kupujących wobec przestrzeni zewnętrznych

Z raportu Otodom „Szczęśliwy Dom: Emocje na kwadracie” z 2024 roku wynika, że dla 46% z nas dostęp do zewnętrznej przestrzeni, takiej jak balkon, loggia czy taras, jest kluczowym czynnikiem wpływającym na poczucie szczęścia w domu. Ten trend zauważalny jest od czasów pandemii. Dodatkowo, rosnąca popularność pracy zdalnej sprawia, że więcej czasu spędzamy w naszych mieszkaniach i pragniemy jak najlepiej wykorzystać każdy metr kwadratowy ich powierzchni. Dlatego coraz częściej myślimy o przestrzeniach zewnętrznych jako przedłużeniu wnętrza.

Znaczenie przestrzeni zewnętrznych wciąż rośnie

Wiele z nas zrozumiało, jak ważne jest posiadanie balkonu lub tarasu w mieszkaniu, zwłaszcza podczas pandemii. To potwierdzają wyniki raportu „Mieszkałbym. Czego od domu oczekują Polacy?” opracowanego przez ThinkCo w 2022 roku. Ponad 50% ankietowanych przyznało, że doświadczenie lockdownu zwiększyło dla nich znaczenie posiadania prywatnej przestrzeni zewnętrznej – ogrodu, balkonu lub tarasu. Również 41% respondentów zaczęło zwracać większą uwagę na możliwość spędzania czasu na świeżym powietrzu. Obecnie możemy stwierdzić, że wzrost znaczenia przestrzeni zewnętrznych okazał się nie tylko chwilowym zjawiskiem, ale stałym elementem. Prawie połowa uczestników ubiegłorocznego badania Otodom wskazała dostęp do balkonu jako kluczowy element wpływający na ich dobrostan w mieszkaniu.

– Rozmowy z klientami potwierdzają, że prywatna przestrzeń zewnętrzna ma istotne znaczenie przy wyborze mieszkania. Najbardziej pożądane nieruchomości oferują balkony, loggie czy tarasy o większym metrażu, co umożliwia mieszkańcom łączenie różnych funkcji w obrębie tej samej przestrzeni. Klienci doceniają także wszelkie rozwiązania wpływające na komfort korzystania z balkonów – mówi Jakub Kwiecień, Manager ds. Sprzedaży inwestycji Pierwsza Dzielnica, TDJ Estate.

Ciekawym przykładem takich innowacji jest elastyczny system przeszkleń zastosowany w katowickiej Pierwszej Dzielnicy. Umożliwia on przekształcenie loggi w zimowy ogród, strefę pracy, relaksu czy miejsce spotkań. Po całkowitym zamknięciu paneli staje się to komfortowym biurem domowym nawet w mniej sprzyjających warunkach atmosferycznych. W przeciwieństwie do tradycyjnej zabudowy, to rozwiązanie pozwala na elastyczne dostosowanie charakteru przestrzeni do aktualnych potrzeb czy warunków zewnętrznych.

– Zmiany w naszym stylu życia powodują, że dobrze zaprojektowane mieszkanie nie koncentruje się już tylko na wnętrzu i jego parametrach. Coraz częściej mieszkańcy poszukują starannie zaprojektowanych przestrzeni wspólnych, miejsc do wypoczynku, rekreacji oraz zabaw dla dzieci. Naszym celem było zachęcenie mieszkańców do spędzania czasu na zewnątrz. Zaprojektowane loggie mają stać się naturalnym przedłużeniem dziennych funkcji mieszkania. Powinny umożliwiać poranną kawę, niedzielne śniadania, kontemplację widoków, pracę zdalną z laptopem, czy relaks w hamaku w osłoniętej przestrzeni zewnętrznej. Doświadczyliśmy trudnych chwil w czasie izolacji, a teraz wszyscy zdajemy sobie sprawę, jak cennym atutem jest dodatkowa, funkcjonalna przestrzeń z bezpośrednim dostępem do otoczenia – mówi Przemo Łukasik, z pracowni Medusa Group, odpowiedzialny za projekt architektoniczny Pierwszej Dzielnicy.

Ważna jest (multi)funkcjonalność

Na nasze oczekiwania względem własnego mieszkania wpływa również utrzymująca się tendencja pracy zdalnej. Oznacza to, że ta sama przestrzeń musi dziś spełniać wiele funkcji.

Z danych ThinkCo wynika, że aż 75% Polaków przyznaje, iż pandemia zmusiła ich do reorganizacji wnętrza, aby mogli pracować z domu. Choć obecnie praca zdalna nie jest tak powszechna jak kilka lat temu, model hybrydowy wciąż jest popularny. 49% respondentów badania Pracuj.pl z 2024 roku stwierdza, że praca częściowo z domu jest dla nich preferowanym modelem. Zgodnie z raportem Cushman & Wakefield, w modelu hybrydowym pracuje obecnie nawet 1/3 Polaków.

Analizując wyniki badań, nie ma wątpliwości, że funkcjonalność jest priorytetem dla kupujących. Według ThinkCo 87% Polaków preferuje praktyczne i funkcjonalne mieszkania. Tendencja ta dotyczy również przestrzeni zewnętrznych, kształtując trendy w budowie i projektowaniu naszych mieszkań.

REKLAMA: REKLAMA: REKLAMA:

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *