Wielki strajk w sektorze motoryzacji w USA. Trwają rozmowy, ale postęp nikły

Wielki Strajk W Sektorze Motoryzacji W Usa Trwaja Rozmowy Ale Postep Nikly 98e2f52, NEWSFIN

Foto: AFP

Piotr Rudzki

Po ogłoszeniu przez związek zawodowy United Auto Workers (UAW) strajku, pracodawcy z Detroit: GM, Ford i Stellantis przystąpili w sobotę do rozmów ze związkowcami. Trwały one też w niedzielę, będą kontynuowane w poniedziałek. GM i Ford poprawiły propozycje podwyżek płac do 20 proc. w nowym układzie zbiorowym na następne cztery lata. Stellantis (firma powstała w 2021 r. z fuzji Fiata Chryslera i PSA Peugeot) zaproponowała dla pracowników Chryslera podwyżkę o niemal 21 proc. na cztery lata. UAW domaga się 36 proc. do końca 2027 r., w tym 20 proc. natychmiast. 

– Jeśli nie otrzymamy lepszych ofert, rozszerzymy zakres strajku. Od dziesięcioleci zapominano o nas, ludzie mają tego dość – powiedział przewodniczący UAW, Shawn Fain w telewizji CBS.

Dla wielkiej trójki z Detroit czas przerwy w pracy jest bardzo ważny. Jeśli strajk potrwa 10 dni, to dojdzie do strat za ok. 5 mld dolarów – oszacowała firma doradcza Anderson Economic Group. Stellantis straci wtedy 1,2 mld dolarów – uważa prezes Patrick Anderson. Z kolei zdaniem Anne-Sophie Alsif, głównej ekonomistki firmy audytorsko-doradczej BDO France, skutki strajku w USA będą rozległe – na sektor motoryzacji przypada 3 proc. PKB – ale w Europie bardzo małe, jeśli w ogóle jakiekolwiek. Stellantis mający wiele fabryk na świecie ucierpi w niedużym stopniu i nadrobi straty w innych regionach.

W innej sytuacji jest General Motors. Nastawił się na e-auta, chce wprowadzić nowe modele i zwiększyć produkcję. Koncern ma jednak problemy z produkcją baterii, z łańcuchem dostaw części i gotowych aut oraz z logistyką. Trwający dłużej strajk ułatwiłby rozwiązanie najpilniejszych kłopotów, dotyczących baterii i elektryków. – Przerwa w produkcji pozwoliłaby rozwiązać zatory. GM mógłby szybciej zwiększyć produkcję, kiedy jego fabryki znowu ruszą – uważa Sam Fiorani, wiceprezydent firmy AutoForecast Solutions. Inni analitycy są zdania, że przerwa w produkcji będzie niekorzystna dla GM, dlatego musi szybko dojść do umowy z pracownikami.

Źródło

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *