Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego

Maciej Lasek Nie Wygaszamy Projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego 3a36c9f, NEWSFIN

Maciej Lasek

Foto: Fotorzepa, Jakub Czermiński

Danuta Walewska

— W żadnym wypadku nie mówimy, że będziemy wygaszać projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ale nie wolno zachłannie rzucać się na wielkie projekty, które pochłoną ogromne środki. Nie dyskutujemy dzisiaj o tym czy budować infrastrukturę kolejową i lotniczą, tylko jak je budować — powiedział w środę, 17 kwietnia Maciej Lasek, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, pełnomocnik ds. CPK podczas Kongresu Projektantów i Inżynierów. Organizatorzy tego wydarzenia, to Zespół Doradców Gospodarczych TOR i Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów.

— Przez mojego poprzednika była powtarzana data 2028 roku. To wtedy CPK miało być gotowe operacyjnie. Doskonale wiemy, jak prawdopodobne są tego typu deklaracje. Tymczasem kilka dni temu poprzedni prezes CPK powiedział, że od początku harmonogram oddania lotniska w 2028 roku był realny w 15, no może 20 procentach. A zewnętrzny doradca mówił nawet o 5-10 proc. prawdopodobieństwa. A jeśli harmonogram jest nierealny, to musimy popatrzeć także na inne parametry — mówił do inżynierów i projektantów. — Bo to wy podpisujecie kontrakty, które potem trzeba renegocjować, ponieważ nie będą się mieściły w harmonogramie. Koszty także będą zupełnie inne — zwracał uwagę pełnomocnik rządu.

Jak budować lotnisko? Roztropnie

— Obecnie nie trwa dyskusja o tym czy rozwijać, ale jak rozwijać polską infrastrukturę. Jak budować? Roztropnie i efektywnie wydając pieniądze. Nie możemy projektować infrastruktury w oderwaniu od możliwości finansowych państwa. Musimy mieć zagwarantowane środki — wyjaśniał Lasek.

Kilka tygodni temu spółka zakończył przeprowadzanie audytów wewnętrznych. — Wyniki 8 audytów mam już na swoim biurku — mówił Maciej Lasek. 7 z nich zostało przygotowanych w samym CPK, a jeden przez firmę konsultingową Jacobs, w ramach umowy jaką ta spółka ma podpisaną z CPK. W przygotowaniu są postępowania na tzw. duże analizy zewnętrzne. – Więc jak będziemy budować? Roztropnie i efektywnie wydając pieniądze. Nie możemy projektować infrastruktury w oderwaniu od możliwości finansowych państwa. Musimy mieć zagwarantowane środki — mówił Maciej Lasek. Zaznaczył jednocześnie, że skoro harmonogram CPK nie był realny od początku, to trzeba dokładnie przyjrzeć się wszystkim aspektom planowanej inwestycji.

Zwrócił jednocześnie uwagę na to, że na początku realizacji projektu CPK przekonywano, że jest to lotnisko, które będzie obsługiwało 40 mln, 60 mln albo i więcej pasażerów rocznie. – Dzisiaj mamy przeskalowany już wewnątrz spółki ten projekt na 34 miliony. A ostatnia prognoza IATA pokazuje duży spadek dynamiki wzrostu przewozów pasażerskich w Europie i to też trzeba uwzględnić. I jest wiele takich niespodzianek. Jeden z zewnętrznych doradców CPK , który oceniał to lotnisko, powiedział, że to będzie to pierwsza stacja kolejowa z własnym lotniskiem na świecie – powiedział na spotkaniu pełnomocnik rządu.

W przekonaniu Macieja Laska jednym z elementów urealnienia tej inwestycji jest dialog z branżą. — Rząd chce także rozmawiać z lotniskami regionalnymi, bo uznaje, że to nie władza, a pasażerowie decydują, skąd chcą latać. Chcemy dbać o całościowy rozwój rynku — przekonywał. Odnosząc się do kwestii finansowych przypomniał, że w 2023 roku do CPK miało być przekazanych 7 mld zł z budżetu państwa, a ostatecznie popłynęło tam jedynie 3,7 mld. Te 3,3 mld gdzieś wyparowało. – Program wieloletni, który szacowano na 155 mld zł podpisano tydzień po ostatnich wyborach parlamentarnych. Wtedy, kiedy ci, którzy go podpisywali, praktycznie nie brali żadnej odpowiedzialności za finanse państwa. My chcemy sprowadzić ten projekt z chmur na ziemię – mówił Lasek. – A skoro w tym wypadku konkurujemy z budową elektrowni atomowej czy zakupami uzbrojenia, to musimy ten projekt przygotować tak, żeby wszyscy byli przekonani, że to będą dobrze wydane pieniądze — podsumował.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *