Dobre wiadomości dla zakładu GE i Lufthansy. Będą silniki do remontu

Dobre Wiadomosci Dla Zakladu Ge I Lufthansy Beda Silniki Do Remontu Ed0cc68, NEWSFIN

GE Aerospace zainwestuje w swój zakład w Polsce

Foto: REUTERS/Toby Melville

Danuta Walewska

Reklama

Te 130 mln dolarów zostanie rozdzielone na pięć zakładów remontowych. Trzy z nich są w Wielkiej Brytanii: w szkockim Prestwick, walijskim Nantgarw oraz pod Londynem. Jeden jest pod Budapesztem i jeden jest w Środzie Śląskiej, zarządza nim XEOS, wspólny projekt GE Aerospace i Lufthansa Technik. Kwotowo najwięcej otrzyma z tej puli Polska – 30 mln dolarów, reszta po 25 mln dol., dla pozostałych. Inwestycja zakończy się w 2026 roku.

Reklama

Ożywienie zakładów zajmujących się remontem silników to część globalnego, wieloletniego planu wzrostu wydatków GE Aerospace w obszarze MRO (skrót od angielskiego Maintenance, Repair and Overhaul — czyli utrzymanie, naprawy, remonty) o miliard dolarów. Program inwestycyjny został ogłoszony na początku tego roku.

Jego celem jest zapewnienie zakładom zajmującym się tymi usługami możliwości zaspokojenia rosnącego popytu na usługi w całej bazie zainstalowanych silników GE Aerospace i CFM.

Na co pójdą pieniądze

Ta inwestycja sfinansuje dodatkowe możliwości testowe silników, nowy sprzęt i najnowocześniejszą technologię, w tym ulepszone techniki inspekcji wspomagane sztuczną inteligencją — wynika z komunikatu GE. — Obiekty MRO w Europie odgrywają kluczową rolę w naszej globalnej sieci usług, a nowa inwestycja pomoże nam sprostać popytowi i zapewnić bezpieczne loty flot klientów. Koncentrujemy się na tworzeniu zdolności produkcyjnych i nowych możliwości — mówił Russel Stokes prezes i dyrektor generalny GE Aerospace, Commercial Engines and Services, cytowany w komunikacie.

Reklama Reklama

Największa część inwestycji zostanie przeznaczona na zaspokojenie rosnącego popytu na silniki CFM LEAP1, ponieważ floty samolotów wciąż rosną, ale jednocześnie się starzeją. W eksploatacji znajduje się dzisiaj ponad 3300 maszyn napędzanych silnikami LEAP. Natomiast GE otrzymał zamówienia na kolejne ponad 10 000 jednostek takiego napędu.

Inwestycja pozwoli sfinansować dodatkowe ogniwa testowe silników, nowy sprzęt i najnowocześniejszą technologię, w tym ulepszone techniki inspekcji wspomagane sztuczną inteligencją. Ulepszenia te mają na celu skrócenie czasu realizacji usług dla klientów i rozszerzenie możliwości naprawy komponentów w obiektach MRO należących do GE Aerospace.

Zakład w Środzie Śląskiej przechodzi obecnie reorganizację, aby skupić się wyłącznie na serwisowaniu silników LEAP.

To jeden ze sztandarowych projektów rządów Prawa i Sprawiedliwości. Inwestycja warta 250 mln euro (wtedy miliard złotych) została ogłoszona w grudniu 2016 r. w obecności Mateusza Morawieckiego, ówczesnego wicepremiera i ministra rozwoju.

W czerwcu 2017 r. wbito pierwszą łopatę, a 16 miesięcy później zakład ruszył. I był chwalony jako jeden z najlepszych w Europie.

Reklama Reklama

Tę dobrą passę przerwała pandemia. Samoloty praktycznie przestały latać, więc nie było silników do remontu.

Ostatecznie 8 czerwca 2021 XEOS ogłosił zawieszenie działalności.

Na dodatek zmniejszył się globalny popyt na serwis naprawianych w średzkim zakładzie silników GEnx2B do Boeingów 747-8. Teraz te maszyny są niemal w „ruchu ciągłym”.

Przed pandemią w średzkim zakładzie pracowało pracowało ok. 300 osób z całego świata i planowano zwiększenie zatrudnienia nawet do 700 osób. Po wprowadzeniu pandemicznych ograniczeń ich liczba zmniejszyła się do 220 i zapowiedziano głęboką restrukturyzację obejmującą cały personel.

W spółce przewidywano wtedy, że popyt na ich usługi powróci do normy dopiero za kilka lat. I rzeczywiście tak się stało. Bo wyraźne ożywienie ruchu lotniczego nastąpiło trzy lata później.

Dzisiaj popyt na silniki i ich serwisowanie jest najwyższy od lat.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *