CPK – wizualizacja z lotu ptaka
Danuta Walewska
CPK wnioskuje o ponad miliard złotych na trzy projekty kolejowe. Wnioski zostały wcześniej zaakceptowane przez Ministerstwo Infrastruktury i Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. To, czy CPK ostatecznie dostanie pieniądze, o które wnioskuje, okaże się latem 2025 r.
To nie są pierwsze środki, o jakie CPK ubiega się w UE. Bruksela wcześniej na podobne inwestycje przyznała już CPK 500 mln złotych.
Teraz CPK wystąpiło o dofinansowanie na łączną kwotę 1,18 mld złotych z ostatniego naboru z instrumentu CEF Transport, zaplanowanego w Wieloletnim Programie Prac na lata 2021-2027. Konkurs dotyczy dużych projektów transportowych, takich jak drogi śródlądowe i porty śródlądowe, porty morskie, kolej, drogi i multimodalne terminale przeładunkowe.
Trzy projekty w kraju
Spółka stara się o dofinansowanie dla trzech przedsięwzięć. Pierwsze i największe z nich dotyczy budowy odcinka Łódź Fabryczna – Łódź Retkinia (tunel KDP) usprawniającego połączenia kolejowe na bazowej sieci TEN-T. Kwota wnioskowanego dofinansowania to w tym przypadku 845,5 mln zł. Zakres projektu obejmuje prace przygotowawcze i rozbiórkowe konieczne do budowy pięciu komór podziemnych, drążenie tunelu KDP, a także prace budowlane i wykończeniowe pięciu komór oraz prace wykończeniowe Komory Retkinia.
Drugi wniosek obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy węzła kolejowego CPK (Pakiet I), a kwota dofinansowania to 75,4 mln zł.
Ostatnie przedsięwzięcie ma związek z przygotowaniem dokumentacji projektowej dla odcinka Katowice – granica państwa. W tym przypadku kwota dofinansowania to 79,1 mln zł. Odcinek stanowi część korytarza sieci bazowej rozszerzonej TEN-T Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie, a projekt dotyczy opracowania kompletnego projektu budowlanego.
– Projekty spółki CPK idą pełną parą i z pełną determinacją – zapewnia Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK. – Łączna wartość złożonych przez spółkę CPK wniosków o dofinansowanie wynosi 1,18 mld zł, w tym kwota dofinansowania na poziomie 1 mld zł. Przygotowanie tak rozbudowanej i szczegółowej dokumentacji to najlepszy dowód, że projekt jest kontynuowany na dużą skalę, a eksperci pracujący nad inwestycją działają z pełną determinacją – dodaje.
– Niedawno informowaliśmy o uzyskaniu decyzji lokalizacyjnej wojewody mazowieckiego dla budowy lotniska, a już spółka robi kolejny ważny krok. Przechodzimy do fazy wykonania, która oznacza potrzebę pozyskania dużych środków finansowych. Budujemy najnowocześniejszą infrastrukturę lotniskową oraz kolejową i chcielibyśmy robić to w ścisłej współpracy z Unią Europejską – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury cytowany w komunikacie prasowym.
Jak zwraca uwagę Filip Czernicki, prezes CPK, polskie wnioski o unijne pieniądze będą konkurowały z projektami z innych krajów. — Dwa wnioski, jakie przekazaliśmy Komisji Europejskiej, dotyczą opracowania dokumentacji projektowej, a jeden budowy. Mamy świadomość, że nasze projekty będą musiały zmierzyć się z dużą konkurencją wniosków pochodzących zarówno z Polski jak i innych krajów objętych Polityką Spójności. Jesteśmy tego świadomi, ale każde unijne wsparcie będzie dla nas ogromnie ważne – dodaje.
Komisja Europejska z zasady nie dofinansowuje nowych lotnisk, chociaż dla polskiego Rzeszowa-Jasionki zrobiła wyjątek. W grudniu 2024 r. rzeszowski port otrzymał unijne dofinansowanie w wysokości 31 mln złotych na realizację programu poprawy obsługi ruchu pasażerskiego i cargo oraz wzmocnienie lotniskowej ochrony przeciwpożarowej. Jest to jednak najbardziej wyjątkowy port lotniczy w krajach UE i ma ogromne znaczenie strategiczne nie tylko dla Polski.