Coraz szybsze tempo przygotowań do budowy CPK

Coraz Szybsze Tempo Przygotowan Do Budowy Cpk 1b31b13, NEWSFIN

Materiał powstał we współpracy z CPK

Pod inwestycję wykupiono prawie 1000 hektarów gruntów. A na terenie CPK trwają odwierty geologiczne, prace rozbiórkowe i przeprowadzki.

Bez stresu i intuicyjnie

Projekt terminala pasażerskiego, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego to efekt pracy ponad 300 architektów, inżynierów i ekspertów. Główny architekt CPK, czyli konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold, prowadzi już zaawansowane prace nad projektem budowlanym, który ma być gotowy jeszcze w tym roku.

Terminal CPK ma mieć powierzchnię ok. 400 tys. mkw. Założenie jest takie, żeby dystans do przejścia dla pasażera był możliwie jak najkrótszy, a orientacja w terenie – prosta i intuicyjna. Na wielu lotniskach jest to dzisiaj ogromny problem. Pasażerowie często czują się zagubieni i dodatkowo zestresowani. Brytyjski projektant zapewnia, że w przypadku tego lotniska tak nie będzie. Projektując podwarszawski port, skorzystał z doświadczenia z projektowania m.in. dla lotnisk w Hongkongu, Dosze i Pekinie. Wszędzie tam architekci musieli się liczyć z ekstremalnymi warunkami pogodowymi, które są coraz większym wyzwaniem.

Projekt terminala zakłada krótki czas przesiadek (także między strefą Schengen, która znajdzie się na poziomie +12 metrów i Non-Schengen na dolnym poziomie +6 metrów). A centrum terminala, czyli przestrzeń o powierzchni warszawskiego Rynku Starego Miasta, pod jednym dachem łączy część przesiadkową dla lotniska, dworca kolejowego i autobusowego.

Dworzec kolejowy CPK to sześć podziemnych peronów (12 torów) obsługujących pociągi regionalne i dalekobieżne. Do tego dworzec kolejowy o powierzchni ok. 65 tys. mkw. i dworzec autobusowy, na który przewidziany jest teren o powierzchni ponad 15 tys. mkw. Pasażer będzie przechodził z dworca do terminala lotniskowego pod jednym dachem „suchą stopą”, bez konieczności wychodzenia na zewnątrz.

Jednocześnie trwają inne kluczowe prace projektowe, np. dotyczące dróg startowych i płyty lotniska. Trwa też przetarg na projekt m.in. wieży kontroli ruchu lotniczego. Jej wysokość może sięgnąć nawet 105 metrów. Ostatecznie określą to m.in. analizy widoczności w początkowej fazie projektowania. To ponad dwa razy więcej niż najwyższa obecnie wieża lotnicza w Polsce, która znajduje się w Katowicach.

Coraz Szybsze Tempo Przygotowan Do Budowy Cpk 40b1465, NEWSFIN

Mat. Partnera

Trwają przeprowadzki

Na terenie inwestycji trwają wykupy nieruchomości, w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN). Zgłosiło się do niego dotychczas ponad 1300 właścicieli prawie 3600 hektarów. Umowy zostały już podpisane na ponad 1000 hektarów. A liczba transakcji rośnie: kolejne albo czekają na akty notarialne, albo są na etapie protokołów uzgodnień bądź zaawansowanych negocjacji.

Mieszkańcy mają do wyboru: wyceny na poziomie 120 proc. wartości rynkowej gruntu i 140 proc. wartości budynków albo według wartości odtworzeniowej bez stopnia amortyzacji. Mogą też wybierać z ponad 600 hektarów nieruchomości zamiennych. Do PDN zostało zgłoszonych już ponad 80 proc. nieruchomości zabudowanych z terenu pierwszego etapu CPK.

Prace rozbiórkowe zakończyły się na kilkudziesięciu nieruchomościach w gminach Baranów, Teresin i Wiskitki. Gdyby wziąć pod uwagę roboty rozbiórkowe oraz te, które są w przygotowaniach i w realizacji, łącznie daje to 250 obiektów.

Mieszkańcy chętnie korzystają z finansowanych przez CPK przeprowadzek. Dotychczas spółka zorganizowała ponad 50 takich operacji, w tym przeprowadzki specjalistyczne, które obejmują transport np. ciężkiego sprzętu rolniczego.

Kolejne pozwolenia

Na obszarze wielokrotnie większym niż lotnisko zakończyły się już badania środowiskowe na potrzeby raportu liczącego ponad 20 tys. stron i był elementem wniosku do regionalnego dyrektora ochrony środowiska w Warszawie. W lipcu RDOŚ wydał decyzję środowiskową – z rygorem natychmiastowej wykonalności. To zielone światło dla budowy CPK. Decyzja umożliwia zwiększenie zakresu prac trwających w terenie. Dzięki niej będzie można prowadzić dodatkowo m.in.: wycinki, prace geologiczne, archeologiczne i konserwatorskie.

Także w lipcu Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) wydał promesę zezwolenia na budowę lotniska. A w czerwcu minister infrastruktury zatwierdził Plan Generalny CPK, który określa plan rozwoju portu lotniczego do 2060 r.

Materiał powstał we współpracy z CPK

Źródło

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *